*Nettavisen* Økonomi.

Nordskars baby i bøtta

Foto: Nina Erinn Rangøy (Scanpix)

Ideer legges ned etter bare tre utgivelser og tap på én million kroner.

04.08.09 13:08

Daglig leder og sjefredaktør Nils Petter Nordskar kaster inn håndkleet med sitt ambisiøse bladprosjekt Ideer.

NA24 Propaganda – Norges største medienettsted

– Vi kunne kjørt videre, men alle prognoser tilsier at vi kun hadde oppnådd én ting, nemlig å skape enda en million i minus på bunnlinjen, skriver daglig leder og sjefredaktør Nils Petter Nordskar i en melding på egne nettsider.

Nordskar skriver videre at han har vært med på flere oppturer i reklamemarkedet enn de fleste. Mediemarkedet har imidlertid vist seg å være tøffere.

– Mediemarkedet er annerledes og trolig et av de tøffeste å prøve seg på – særlig akkurat nå, skriver Nordskar, som opplyser at bladet hadde 1.500 abonnenter inkludert noen hundre friabonnenter.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Ringte Magne Lerø
Ikke overraskende melder Nordskar at han ringte til Menntor Medier og Magne Lerø da bladet hans skulle legges ned.

– Å selge Ideer har ikke vært mulig, så det var ikke noe tema. Jeg er såre klar over at produktet har en personlig stil og form – den ville blitt borte ved et hypotetisk salg. Den tanken var også av den grunn uaktuell. Jeg ville tilby mine lesere noe som kompensasjon for beslutningen om å stanse magasinet, skriver Nordskar.

Samtlige abonnenter får et brev med informasjon om at papirmagasinet stanses. Videre får de et valgfritt tilbud om å motta en trøstepakke, eller få en del av abonnementsbeløpet tilbake. Abonnenter som velger trøstepakken får hele 9 utgaver av Ukeavisen Ledelse i høst. I tillegg kommer det til høsten tre utgaver av magasinet Gründer/Økonomisk Rapport. Og på slutten av året får de 2010-nummeret fra The Economist – et oversatt spesialnummer som ser på utsiktene fremover.

Kritiserer mediebyråene
På egne sider kommer Nordskar med en dårlig skjult kritikk av mediebyråene.

– Første utgave utkom i hele 18.000 eksemplarer. Jeg ble overrasket over at ikke flere mediebyråer regnet seg frem til at dette var en unik mulighet, særlig for annonsører som trenger et alternativ til den tykke «bibelen» som heter Kapital, skriver han.

Ideer besto av tre ansatte, hvorav to hevet lønn. Nordskar sier han har tapt rundt én million kroner på prosjektet.

Har du et medietips – kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.