Norge er et reklamemekka

Foto: Falch, Knut (scanpix)

Det er bare det svenske reklamemarkedet som er hetere.

18.11.10 18:41

NorgeIRM har i samarbeid med TNS-Gallup i Finland og Dansk Oplagskontrol i Danmark utarbeidet statistik over mediemarkedenes utvikling de første seks månedene 2010 i Norden.

I årets første seks måneder er reklameinvesteringene i det norske markedet, betydelig større enn investeringene i de andre nordiske landene. Det totale reklamemarkedet økte i samtlige land med unntak av Danmark. Der er reklamemarkedet fortsatt på retretten.

Det er bare Sverige som har en større vekst i reklamemarkedet enn Norge.

De forskjellige annonsørene i reklamemarkedet investerte i størrelsesorden 235 euro eller 1915 kroner per innbygger i løpet av årets første seks måneder. Det er er betydelig høyere nivå enn resten av Norden der investeringene ligger mellom 124 og 180 euro per innbygger.

Siste halvdel
Veksten siste halvdel av året, er som første halvdel, forventet å være sterkest i Sverige. Det norske markedet ser ut til å flate ut.

- Norge har flere år på rad vært det landet med det mest intensive reklamemarkedet. Norge forsvarer i første halvdel av 2010 sin posisjon somnorden reklame-mekka, skriver Magnus Ansheim, administrerende direktør i IRM, i en melding.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag