NA24.no

Norges beste på kommunikasjon

Sist oppdatert:
Høyre, DnB Nor og Statoil kåret til best i klassen.

For sjette år på rad sendte rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg i januar ut undersøkelsen Kommunikatøren til personer som jobber innen kommunikasjon, informasjon og markedsføring. De 1000 som svarte i Norge er ny rekord.

Som del av undersøkelsen, ble de norske kommunikasjonsfolkene bedt om å svare på hvem de synes er best på kommunikasjon innen kategoriene energi/olje/gass, bank/finans og politiske partier.

– Vi har fått en rekordstor oppslutning, og tre klare vinnere. Det er spennende å se hvordan norske kommunikasjonsfolk vurderer virksomhetene og de politiske partiene ut fra et faglig ståsted og dermed kårer andre vinnere enn en meningsmåling blant mannen i gata kanskje ville gjort, sier daglig leder Trine Larsen i rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg.

Høyre: Vil ikke klage på alt
Topp tre i tre innen energi/olje/gass ble Statoi, Statkraft og Aker Solutions. I bank/finans kom DnB NOR foran Skandiabanken og Nordea, mens Høyre slo knockout på Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet i kommunikasjonskampen blant de politiske partiene.

- I opposisjon er det lett å bli et parti som klager på alt. Vi bestemte oss for en tid tilbake at vi skulle være konstruktive, Norge er tross alt et godt land å bo. Vi ville derfor snakke om reelle problemer og lansere løsninger på det, ikke bare konstruere problemer, sier nestleder Bent Høie som også forteller om en klar strategi i sosiale medier.

- Alle Høyre-representanter som skal være i sosiale medier, skal være del selv og ikke overlate innholdet til noen andre. Som Erna Solberg som er der og svarer direkte. I tillegg oppfordrer vi våre folk til å bruke de nye kanalene, men vi pålegger dem ingenting. I et stort parti kan vi ikke heller ikke kontrollere hva alle sier, så det må vi rett og slett bare stole på at går bra, sier Høie.

DnB NOR: Alle verktøy i verktøykassa
Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB NOR mener de har lyktes gjennom å bruke ”alle verktøyene i verktøykassa”.

- Vi har vært bevisste og satset ressurser på tydelig og målrettet kommunikasjon i alle kanaler. Framover vil det skje enda mer i forhold til sosiale medier, blant annet vil vi integrere hjemmesidene våre mye mer mot sosiale medier enn det vi ser i dag, sier Midteide.

Statoil: Som en konduktør
I Statoil har de også brukt mye ressurser på sitt kommunikasjonsarbeid.

- Det er veldig hyggelig å bli trukket fram i en slik sammenheng. Vi har kommunikasjon som en veldig integrert del av vår virksomhet, og dette er resultat av mye godt arbeid og et kontinuerlig fokus på å bli bedre. Mange snakker om kommunikatører, men jeg føler meg av og til mer som en konduktør der jobben er å passe på at ingen uvitende står igjen på perrongen, sier Jannik Lindbæk jr., leder for Statoils avdeling for medierelasjoner.

Vinnerne ble presentert og premiert under fagfrokosten Kommunikatøren på Litteraturhuset 24. mars. Der presenterte Hammer & Hanborg også e resultatene av undersøkelsens hovedtema; åpenhet, nærmere definert til åpenhetskonflikter mellom kommunikasjonsfolket og øvrig ledelse, hvem som er mest åpne av offentlig og privat sektor og om sosiale medier brukes primært for å informere befolkningen eller styre tradisjonelle medier.

Sosiale medier som kamuflasje?
Resultatene fra undersøkelsen dannet også utgangspunkt for en debatt der ansvarlig redaktør i Nettavisen Gunnar Stavrum, kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken i PST, informasjonsdirektør Christian Brosstad i Sparebank1 og høyskolelektor Cecilie Staude ved BI satt i panelet.

– 2010 var året da både private selskaper og offentlig myndigheter ”måtte” presentere seg i sosiale medier. Men hva har det egentlig betydd for åpenheten? Blir du mer åpen av for eksempel å linke til egne pressemeldinger på Twitter, og kan det tenkes at sosiale medier kamuflerer skinn-åpenhet ved at topplederes synlighet på Facebook dekker over at de egentlig ikke sier noe? Her var det spennende å høre at paneldeltakerne slett ikke var samstemte, sier daglig leder Trine Larsen i Hammer & Hanborg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere