*Nettavisen* Økonomi.

Norges mest fornøyde kunder

Japanere slår ut både Hurtigruten og Flytoget.

25.04.07 12:44

Bilprodusenten Toyota er vinneren av norsk kundebarometers måling av kundetilfredshet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Hurtigruten og Flytoget følger på plassene etter. Dagbladet, Hafslund og Jysk tar bunnplasseringene.

Når det gjelder lojalitet er det Rema 1000, Spar og Meny som topper listen. De minst lojale kundene har Finansavisen, Notar og Vinmonopolet.

Til topps - igjen
Det er sjette gang Toyota går til topps i Norsk Kundebarometer fra BI. Toyota oppnår en kundetilfredshetsscore på 82,6 poeng av maksimalt 100 oppnåelige poeng. På plass nummer to kommer Hurtigruten, tett fulgt av Flytoget, NOR-WAY Bussekspress og BMW på de neste plassene.

Hele 12 virksomheter oppnår en kundetilfredshetsscore på mer enn 80 poeng (av 100 mulige) i årets undersøkelse. Dette er virksomheter som har svært fornøyde kunder. De undersøkte bedriftene har i gjennomsnitt mer tilfredse kunder i år enn ved tidligere målinger.

- Dette kan tyde på en forbedring i norsk tjenesteytende sektor, sier Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Dårlige offentlige tjenester
Undersøkelsen måler også de offentlige tjenestene og der er det fastlegen som kommer best ut. Fastlegen har en kundetilfredshetsscore på 68,4, mens trafikkstasjonene får en strykkarakter på 56,2 kundetilfredshetspoeng.

- Det er betydelig rom for forbedringer for flere av de offentlige tjenestene, sier Silseth.

Norsk Kundebarometer fra BI har spurt 8 540 forbrukere om hvor fornøyde de er med bedrifter som de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatteter 177 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.

Her kan du se resten av resultatene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.