Norges råeste PR-byrå

Crux Kommunikasjon tjener fortsatt 50 øre for hver krone som omsettes, men ser mørke skyer fremover.

Crux Kommunikasjon tviholder på rollen som Norges mest lønnsomme PR-byrå. Men for 2009 blir det verre, spår byrået.

NA24 - din næringslivsavis

Omsetningen i 2008 endte på 21,2 millioner kroner. Det er kun noen små tusenlapper dårligere enn i 2007. Men det som imponerer mest er overskuddet.

Ikke fornøyd
Før skatt satt man igjen med et overskudd på 11,4 millioner kroner. Det er faktisk bedre enn 2007 – da kommunikasjonsbyrået hadde et overskudd på 11,2 millioner kroner. Det fører til et utbytte på 8,3 millioner kroner for eierne.

- Tallene er i og for seg gode, men utviklingen gjennom høsten var ikke bra, sier Ketil K. Jørgensen, daglig leder i Crux Kommunikasjon.

Det er spesielt tilfanget av kunder som gir kommunikasjonsbyrået grunn til bekymring. Tidligere har Crux hanket inn svært mange av børsnoteringene som har kommet, men i 2008 forsvant disse mer eller mindre utover året.

- Det vi nå ser er at de fleste av de kundene med lange relasjoner fortsatt er med oss, og det tar vi som et godt tegn. Butikken er nå så stor at den generer flere kunder av seg selv.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

- Et helt annet år
For 2009 forventer imidlertid Jørgensen at både inntektene og resultatet vil rammes av den pågående krisen.

- 2009 vil bli et helt annet år enn det vi klarte å oppnå i 2007 og 2008. Hva nøyaktig dette vil innebære vet jeg ennå ikke – til det er usikkerheten for stor fremover. Men ingen som jobber innenfor børs og finans eller norsk næringsliv er upåvirket av det vi ser rundt oss nå, sier Jørgensen.

Selv har Crux gjort grep for å kutte kostnader. Det er ikke snakk om store grep, ifølge Jørgensen, men mer flere små grep som til sammen skal få en viss effekt.

- Vi er ganske spisset inn mot ren finansiell kommunikasjon, og der har kundene oppgaver som må løses uansett hvordan markedet går. Men det er helt spesielle tider, og vi må hele tiden gjøre vurderinger rundt tiltak for å styrke inntjeningen, sier Jørgensen.

Solgt seg ut
I løpet av mars solgte Crux seg ut av Crux Crisis Communications (C3). Ved årsskiftet stod dette selskapet oppført i balansen som et heleid datterselskap av Crux, men i slutten av mars kjøpte de to ansatte i C3 aksjene og driver nå for seg selv - fortsatt vegg-i-vegg med Crux.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.