NA24.no

Norsk eventyr fyrt opp av utlendinger

Foto: Opera Software
Sist oppdatert:
Suksessen Opera deler noe av sin hemmelighet.

Nettleserutvikleren Opera har hatt stor suksess. Nettleseren har i dag mer enn 235 millioner brukere over hele verden.

Selskapet ble startet som et forskningsprosjekt i 1994, og har siden den gang utviklet seg til et internasjonalt selskap, med mer enn 750 ansatte fordelt på 16 kontorer verden rundt.

Opera Software er kjent for sitt unge, innovative og internasjonale miljø, noe et samarbeid med studentorganisasjonen Aiesec får mye av æren for.

- Det har vært et viktig bidrag til at vi har klart å bygge et innovativt, internasjonalt selskap fra lille Oslo, sier konserndirektør i Operas HR-avdeling Tove Selnes om samarbeidet.

Fra praktikant til toppstillinger
Aiesec er verdens største studentorganisasjon, og jobber med å utvikle ledere gjennom praksisopphold i utenlandske bedrifter.

De gir også utenlandske studenter sjansen til å ha praksis i en norsk bedrift, og det er det Opera har benyttet seg av i mange år.

Les også: Norske toppledere: - Dette er gull verdt

I dag er det 55 nasjonaliteter representert ved hovedkontoret i Oslo.

- Det er flere som har kommet til oss gjennom Aiesec som i dag har toppstillinger i Opera, forteller Tove Selnes til NA24.

Hun nevner en japansk kollega som eksempel. Han startet i Opera som praktikant, før han fikk fast jobb. Han fikk etter hvert mye ansvar, og da Opera ville ekspandere til Japan visste de hvem de skulle henvende seg til.

- Han reiste da til Tokyo og bygget opp vårt Japan-kontor, som var veldig vellykket. Han er nå en nøkkelperson når vi bygger opp vårt TV-produkt, sier Selnes.

Bidrar med lokalkompetanse
Personen som er leder for Operas Kina-kontor kom også gjennom Aiesec. Studentorganisasjonen forklarer hvorfor ordningen er så vellykket.

- Hvis en bedrift vil ekspandere til et land, kan vi bidra til å få lokalkompetanse fra det landet inn i bedriften, sier daglig leder i Aiesec Norge, Andreas Sung Unstad.

- Norske bedrifter henter gjerne inn en nordmann som skal hjelpe dem med ekspansjonen – istedenfor unge, sultne studenter som har opparbeidet et nettverk i det aktuelle landet, legger Unstad til.

Aiesec er representert i 110 land og har eksistert siden 1948. Organisasjonen har dermed opparbeidet et stort nettverk.

- Norske bedrifter kan bruke vårt nettverk til å forstå markedet. Det er der de trenger kompetanse når de skal ekspandere, sier Unstad til NA24.

Lovpriser Aiesec
I Opera understreker man at det ikke bare er rekruttering til utlandet man får ut av samarbeidet med Aiesec. Å få input fra andre kulturer bidrar også til et innovativt miljø.

- I et slikt multikulturelt miljø kan man ikke ta for gitt at man har samme erfaring og forståelse. Da blir man mer åpen, nysgjerrig og må forklare seg bedre, noe som sikrer god kommunikasjon, sier Tove Selnes i Opera.

Konserndirektøren i HR-avdelingen er ikke i tvil om at norske bedrifter burde benytte seg av arbeidskraften Aiesec tilbyr.

- Det er en fin måte å tiltrekke seg unge talenter som er sultne på å teste ut arbeidslivet. En praksisordning er også en flott mulighet til å se om man vil ansatte noen fast eller ikke. Det er ansettelser med lav risiko, sier Selnes til NA24.

I Opera lovpriser man samarbeidet Aiesec - også for arbeidet bedriften gjør utenfor arbeidsplassen. Gjennom ulike aktiviteter sørger Aiesec nemlig for at praktikantene ikke blir sittende alene når jobbdagen er over.

- Når man bygger opp en internasjonal organisasjon kan det i starten vært et problem praktikanter ikke har noe miljø utenfor jobben, men med Aiesec er det alltid et miljø, sier konserndirektør Selnes.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Innovasjon Norge er positive
Innovasjon Norge er tradisjonelt de som oftest hjelper norske bedrifter med en internasjonal ekspansjon. De er liker Aiesecs arbeid.

- Vi er generelt positiv til all internasjonal utveksling som kan bidra til økt kulturforståelse, sier kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, Kjetil Svorkmo Bergmann, til NA24.

Innovasjon Norge mener imidlertid at det kreves mer for at bedrifter skal lykkes internasjonalt, noe de kan bidra til.

- Det er mer enn utveksling som skal til. Vi jobber med bedrifter og hjelper dem med å finne samarbeidspartnere, finne hvilke markeder som er aktuelle, samt utvikle hele bedriften, sier Bergmann.

Han er imidlertid enig i at det kan lønne seg å ta inn praktikanter fra utlandet.

- Det kan bidra til en bedre forståelse for markedet, noe som er positivt, sier kommunikasjonsdirektøren.

I Aiesec er man klar over at bedrifter ikke bare kan lene seg på dem.

- Vi mener at Aiesec sammen med Innovasjon Norge er den beste måten for bedrifter å etablere seg i utlandet, sier Andreas Sung Unstad.

PS: 7. mars arrangerer Aiesec et seminar på Handelshøyskolen BI for bedrifter. Temaet er How to succeed abroad. Bedrifter som ønsker å delta må melde seg på innen 2. mars.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere