NRK dropper nettreklame

Foto: Stian Lysberg Solum (SCANPIX)

Gir etter for kritikk om urettferdig konkurranse.

24.03.10 17:23

NRK-styret har bestemt at det ikke lenger skal være ordinær annonsering på NRKs nettsider.

– En av grunnene er at nye medier og internett er blitt definert som en del av vårt allmennkringkasteroppdrag, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas til NRK.no.

NRK vil oppfylle eksisterende avtaler, men bannerannonseringen på NRKs nettsider vil forsvinne i løpet av 2010. Bjerkaas opplyser at NRK får inn rundt 20 millioner brutto i året på å selge reklame på NRK.no.

– Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen, sier Sindre Østgård som er sjef for nett og nye medier i NRK.

Kritikk
Flere konkurrenter har ment at NRKs reklamesalg på nett er urettferdig, ettersom NRK som nettaktør kan nyte godt av en omfattende lisensfinansiert innholdsproduksjon.

Kritikken tiltok i 2009 etter at finanskrisen høsten 2008 bidrog til en markant svekkelse i annonsemarkedet.

Enkelte har også ment at tiltagende annonsesalg fra NRK ville svekke begrunnelsen for lisensfinansieringen.

Bjerkaas understreker at NRK etter NRK-plakaten har tilgang til å ha reklame på nett.

Vurderer kommersielt samarbeid
På neste styremøte skal man diskutere samarbeid med kommersielle aktører om innholdsproduksjon på NRK.no.

– Vi har foreløpig ikke truffet noen beslutning om denne typen samarbeid skal fortsette, sier Bjerkaas.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: NRK

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag