NRK dropper nettreklame

Foto: Stian Lysberg Solum (SCANPIX)

Gir etter for kritikk om urettferdig konkurranse.

24.03.10 17:23

NRK-styret har bestemt at det ikke lenger skal være ordinær annonsering på NRKs nettsider.

– En av grunnene er at nye medier og internett er blitt definert som en del av vårt allmennkringkasteroppdrag, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas til NRK.no.

NRK vil oppfylle eksisterende avtaler, men bannerannonseringen på NRKs nettsider vil forsvinne i løpet av 2010. Bjerkaas opplyser at NRK får inn rundt 20 millioner brutto i året på å selge reklame på NRK.no.

– Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen, sier Sindre Østgård som er sjef for nett og nye medier i NRK.

Kritikk
Flere konkurrenter har ment at NRKs reklamesalg på nett er urettferdig, ettersom NRK som nettaktør kan nyte godt av en omfattende lisensfinansiert innholdsproduksjon.

Kritikken tiltok i 2009 etter at finanskrisen høsten 2008 bidrog til en markant svekkelse i annonsemarkedet.

Enkelte har også ment at tiltagende annonsesalg fra NRK ville svekke begrunnelsen for lisensfinansieringen.

Bjerkaas understreker at NRK etter NRK-plakaten har tilgang til å ha reklame på nett.

Vurderer kommersielt samarbeid
På neste styremøte skal man diskutere samarbeid med kommersielle aktører om innholdsproduksjon på NRK.no.

– Vi har foreløpig ikke truffet noen beslutning om denne typen samarbeid skal fortsette, sier Bjerkaas.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.