*Nettavisen* Økonomi.

NRK lekker seere

- Jeg er egentlig ikke overrasket, sier NRK-sjef.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

De store etablerte kanalene fortsetter å miste andeler av det nasjonale universet for seere på over 12 år.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

NRK har samlet hatt en nedgang i seerandelen i det nasjonale universet fra 49 prosent i januar 2007 til 44,1 prosent i januar 2008, noe som er en nedgang på ti prosent av andelen NRK samlet hadde i januar 2007.

- Ikke overrasket
- Jeg er egentlig ikke overrasket. Vi har 44 prosent av markedet og er sånn sett overlegent størst. Det er viktig for oss å beholde NRK1s posisjon som landets største kanal og NRKs TV-tilbuds som det mest besøkte. Men vi har aldri trodd at det gjennom digitaliseringen fortsatt skulle være slik styrkeforskjell mellom NRK og de andre tv-husene som vi har sett til nå. Den store endringen startet i fjor høst. Siden den tid har stadig flere fått tilgang til mange flere kanaler, og «de nye kanalene» har økt fra rundt ti til rundt 20 prosents andel i markedet. Det er for øvrig gledelig å se at dette også bidrar til en sterk økning i seingen. Dette er en utvikling vi trodde ville komme, selv om «ekspertene» omtalte TV som et sakte døende medium, sier tv-sjef i NRK Arne Helsingen til NA24 Propaganda.

NRK har ifølge Helsingen ventet at tallene ville bli påvirket av at de har startet nye kanaler som NRK 3 og NRK Super. Tallene for NRK Super er i de vanlige målingene langt fra komplette da målingene gjøres for aldersgruppen 12+ og ikke for 3-11-åringene som er målgruppen for denne kanalen.

- Det er en utfordring å holde NRK1 stor og sterk framover, samtidig som vi gir folk flere valgmuligheter. Dog er det slik at NRK med sine tre kanaler har en andel på 44 prosent i det nasjonale universet, noe som er atskillig høyere enn hva man ser hos allmennkringkastere i de fleste andre land i verden, sier Helsingen.

TV 2 følger etter
TV 2 har gått fra å ha en markedsandel i januar i fjor på 26,7 prosent til 23,5 prosent i januar i år. Dette er et fall tilsvarende 12 prosent av andelen kanalen hadde i januar 2007.

-Det å regne prosenter på prosenter er ikke en regneøvelse som jeg anbefaler, sier researchsjef John Richard Hewitt i TV 2 til NA24 Propaganda.

TV 2-gruppen har falt fra en markedsandel på 28,8 prosent i januar 2007 til 27,7 prosent i januar i år. TV 2 Zebra har imidlertid steget betraktelig fra 1,5 prosent i januar i fjor til 2,7 prosent i januar i år, noe som tilsvarer en seervekst på 80 prosent.

- Det som er trenden er at de store kanalen taper mest. NRK er den enkeltkanalen som taper mest og TV 2 er den kanalen som taper nest mest rett og slett fordi NRK er størst og TV 2 er nest størst. TV 2 har falt fra 49 til 47 minutter seertid, sier Hewitt.

En av grunnene til at TV 2 har falt kan være at kanalen har spart seersuksessen Farmen, som i fjor ble startet i januar, til februar i år.

- Nå det begynner
Også TV 3 må notere seg for en nedgang i det nasjonale universet. Kanalen har gått fra en andel på 4,9 prosent i januar i fjor til 4,4 prosent i januar i år, noe som er en tilbakegang på ti prosent.

-Trenden er at de store etablerte taper mens de andre vinner. Det er ikke en veldig stor nedgang da vi faller fra 4,9 til 4,4 prosent. Blant annet gikk Charterfeber i januar i fjor mens vi i år har flyttet den til februar. Det er nå vi begynner, sier informasjonssjef i TV3 Glenn Ø. Støldal.

Men selv om TV 3 også har mistet prosenter av det nasjonale universet har Viasat-plattformen steget fra 5,7 prosent til seks prosent.

-Totalt sett har vi steget til seks prosent og denne veksten er vårt mål. Vi har for eksempel bevisst flyttet liga- og FA-cupkamper fra TV 3 til Viasat 4 for å øke seerandelen her. Nå starter også Cherterfeber opp og vi ser positivt på sesongen, sier Støldal.

Opp og ned
Videre fremkommer det at TV Norge omtrent har en like stor andel av markedet med 9,2 prosent i januar i fjor sammenlignet med ni prosent i samme periode i år. ProSiebenSat. 1 har steget fra en andel på 9,4 prosent i fjor til ti prosent i år.

Andre kanaler har steget fra en markedsandel på 7,1 prosent i januar i fjor til 12,2 prosent i januar i år, noe som dermed er med på å bekrefte aktørenes observasjoner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag