NA24.no

NRK radio øker mest

Foto: Kim Erlandsen, NRK/ANB (NRK)
De første lyttertallene for 2012 ute.

NRK P3 er den enkeltkanalen med størst fremgang. Kommersiell radio holder sin styrkede posisjon og Radio Norges Morgenklubben tar nye andeler i frokostmarkedet.

På Østlandet var P4-kanalene i januar like store som P1 og Radio Norge+ til sammen i sine målgrupper. P4 vokser blant 20-50 åringer over hele landet, og ligger nå bare et prosentpoeng bak P1 som Norges største kanal. P3 går forbi Radio Norge som taper stort i lytteroppslutningen.

- Lytteroppslutningen på Østlandet er formidabel – og at vi tar et sterkere grep over hele landet viser at det lønner seg å satse på bedre innhold. Vi har lengre lyttertid og holder på våre daglige lyttere i januar, sier en fornøyd P4-sjef, Kalle Lisberg i en melding.

- Samtidig vil jeg gratulere NRK med fremgang både for P2 og særlig P3, sier han.

- Gledelig at kommersiell radio beholder posisjonen
-Tallene viser at P3 fortsetter sin fremgang i radiomarkedet, noe som er imponerende å se. Samtidig er det gledelig at kommersiell radio beholder sin sterke posisjon ovenfor NRK samlet sett og at vår egen Morgenklubben på Radio Norge vokser og tar andeler på bekostning av vår hovedkonkurrent P4, sier administrerende direktør i SBS Radio, Bente Klemetsdal i en melding.

I følge januartallene fra TNS Gallup er P1 fortsatt Norges største radiostasjon, etterfulgt av P4 – både i kjernemålgruppen 20-50 og i hele radiouniverset, 12+. P4 ligger kun et lite prosentpoeng bak P1 i januar i kjernemålgruppen 20-50 år. Tallene for januar viser at P3 nå har inntatt plassen som Norges tredje største stasjon i målgruppen 20-50 år. Radio Norge har i januar mistet 14 prosent av sin andel i målgruppen sammenlignet med 2011 og ligger nå på en fjerdeplass.

P4-kanalene selges kommersielt under paraplyen «P4+» og omfatter P4,P5, NRJ og KlemFM. Disse kanalene tar betydelige markedsandeler i kjernemålgruppen 20-50 år. Det er spesielt på Østlandet det er fremgang i målgruppen 20-50 år, hvor P4+ i januar hadde nesten halvparten av all radiolytting. Det er er mer enn P1 og Radio Norge til sammen.

I januar hadde «P4+»hele 33,2 prosent av lyttingen, en fremgang på to prosent. Mens konkurrenten «Radio Norge+» i samme måned mistet hele 19 prosent av sin andel, sammenlignet med gjennomsnittet for 2011. Dette skyldes både at MetroStorby ikke lenger er med i målingene og er ute av kanalpakken, og en lytternedgang for RN, sier Lisberg i meldingen.

I hele radiouniverset – aldersgruppen «12+» – er tendensen den samme: «P4+» holder på posisjon og markedsandel, NRK-kanalene har samlet fremgang, øvrige kanaler svekker posisjonen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere