*Nettavisen* Økonomi.

NRK-suksesser flopper på TVNorge

Foto: Elin Reitan/TVNorge/NTB Scanpix

For mange programmer er det over og ut.

27.01.14 15:22

Det har vist seg vanskelig å flytte konsepter fra NRK1 og over på kommersielle kanaler. Seertallene raser. Det viser en oversikt mediebyrået Carat har utarbeidet for Nettavisen.

«Ari og Per løser verdensproblemer» er siste program ut blant en rekke konsepter som ikke har levert som håpet. Programmet har floppet totalt på TVNorge.

Les også: - Å se maling størkne kunne fått like gode seertall

Reiseprogrammet er ikke alene. Våren 2013 klarte ikke programleder Anne-Kat. Hærland å levere til forventningene etter overgangen fra NRK1. TVNorge har utsatt programmet på ubestemt tid.

- Mye av dette skyldes at man ikke drar med seg de eldre seerne over på de kommersielle kanalene. «Ari og Per løser verdensproblemer» har eksempelvis en betydelig yngre profil etter overgangen fra statskanalen, sier Per Christian Strand Teslo, TV-ekspert mediebyrået Carat, til Nettavisen.

Velger NRK uansett

I høst hadde premiereprogrammet 129.000 seere, mens bare 70.000 seere fikk meg seg siste program før det ble tatt av. På nyåret var programmet tilbake og gjorde ny bunnotering med 68.000 seere.

- Når det er sagt så er det og slik at det er vanskeligere å oppnå de samme tallene på kommersielle kanaler. Man er avhengig av å reklamere utenom egne kanaler i mye større grad for å nå ut til massene. På NRK1 har man historisk sett fått flere seere på tross av likhet i konseptet, fortsetter han.

(Saken fortsetter under grafen.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carat

Teslo trekker fram at «Spellemannsprisen» eksempelvis har oppnådd bedre seertall på NRK1 enn TV 2. Eksperten mener det kan virke som en del seere velger NRK1 uavhengig av sendeskjema.

Les også: Seeropptur for «Spellemannsprisen»

Tøysevitenskapelige «Brille» med Bård Tufte Johansen og Harald Eia har også fått lavere seertall etter at de inntok mandagene på TVNorge.

- Mye av dette skyldes nok hard konkurranse fra både «Broen» på NRK og «Farmen» på TV 2. Det er en gladelig nyhet at profilen til programmet er langt riktigere enn når det gikk på NRK1. «Brille» har klart seg greit med tanke på skiftet i seerprofil samt konkurransen det har gått i, sier Teslo i Carat.

(Saken fortsetter under grafen.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carat

TVNorge er ikke alene om nedturen med NRK-flaggskipene.

- «Ingen Grenser» skuffet når det gikk over til TV 2. Mye av dette ligger nok i programlederbytte, samt at det ble lagt til onsdager på TV 2. Søndager er generelt en bedre TV-dag enn onsdager. Generelt slet TV2 med å få dreis på de konseptene som ble lagt til onsdager denne høsten. «Ingen grenser» leverte under forventet, sier Teslo.

Les også: Seertallene stuper for Odd-Bjørn Hjelmeset

Langrennsløper Odd-Bjørn Hjelmeset var ekspedisjonsleder i sesongen på TV 2. Han ledet elleve deltakere med ulike funksjonsnedsettelser i vestlandsk natur. «Ingen Grenser» hadde i snitt litt over 300.000 seere. Til sammenligning hadde programmet, flere ganger, over én million seere på NRK.

Vil ha seere under 50 år

TVNorge lar seg ikke bekymre over tallene. Så lenge kanalen når de riktige seerne er de fornøyd.

- Jeg synes Teslos analyse er god. For oss er det viktig å treffe de riktige seerne, altså de kommersielle seerne som er i alderen 15 til 50 år. Det er de vi får betalt for, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge, til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

Han forteller at da Bård Tufte Johansen og Harald Eia tok med seg «Brille» fra NRK til TVNorge falt mange av seerne over 50 år fra, men seerandelene i den kommersielle TV-målgruppen holdt seg stabile.

- Harald Eia sa en gang at «den gamle NRK-seeren har limt tommelfingeren til knapp nummer én på fjernkontrollen, og får den ikke bort». Det er en god og kjærlig overdrivelse av den lojaliteten mange NRK-seere har til kanalen. For oss har profiler som Bård og Harald vært viktige med tanke på å nå ut til nye seere i målgruppen vår. De har gjort en veldig viktig og god jobb for oss, fortsetter Skoland.

TV 2 ønsker ikke å kommentere saken.

Hva liker du best på TV? Si din mening i kommentarfeltet under!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.