*Nettavisen* Økonomi.

Ny rekord for Radio Norge

Foto: Radio Norge

Fortsetter å vokse.

Radio Norge melder at de fortsetter veksten som var i 2010. Aldri har Radio Norge vært større på kvartalsnivå enn i 1. kvartal 2011. Lytterandelen endte på 11,7 prosent, viser tall fra TNS Gallup.

Radio Norge oppnådde i 2010 en markedsandel på 9,8 prosent av den totale radiolyttingen i Norge. Det var en økning på 0,7 prosentpoeng fra 2009.

Mens Radio Norge hadde en lytterandel på 11,7 prosent i første kvartal 2011, så oppnådde P4 en andel på 22,0 prosent. Radio Norge økte med 2,9 prosentpoeng fra 1. kvartal i 2010 med sine 8,8 prosent. For P4 var oppgangen på 1,0 prosentpoeng i samme periode, viser tall fra TNS Gallup. P4 var bokført med 21 prosent første kvartal i 2010.

NRK P1 oppnådde en lytterandel på 52,0 prosent i 1. kvartal i år. Det var en nedgang på 3,5 prosentpoeng fra 55,5 prosent fra tilsvarende kvartal i 2010. NRK P2 landet på 5,3 prosent første kvartal 2011 – noe som var en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra 1. kvartal i fjor, mens NRK P3 kunne vise til 5,2 prosent i første kvartal 2011. Det var en nedgang på 0,9 prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i 2010.

Det er svært tydelig at kommersiell radio vokser på bekostning av NRK i det første kvartalet 2011.

- Den gode utviklingen til Radio Norge fortsetter også i 2011. De to siste kvartalene i 2010 var meget gode. Og det første kvartalet i 2011 var enda bedre. Det tyder på at vi gjør en del riktig, sier kanalsjef Kristoffer Vangen i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag