*Nettavisen* Økonomi.

Nytt fall i annonsesalget

Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO

Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO Foto: Helge Wekre, NA24

August var litt opp, men i september fortsatte nedgangen igjen.

20.10.09 06:54

Etter august var annonseomsetningen gjennom mediebyråene ned med «bare» 14,7 prosent. Etter at annonseomsetningen i september var summert opp falt nedgangen ned til minus 15,5 prosent på MIO-statistikken.

Selv om nedgangen fra august til september isolert ikke ser så stor ut får det store utslag for noen av mediekanalene. I kategorien ukepresse/magasiner var nedgangen på 20,7 prosent for året så langt etter august. Etter at september er gjort opp er nedgangen på hele 25,4 prosent. Også i kategorien utendørs/plakat er det store utslag fra august til september. Statistikken viste en nedgang på 9,7 prosent etter første åtte måneder. Etter ni måneder er nedgangen på hele 18,5 prosent.

Den eneste kategorien med fremgang er «andre medier» som etter ni måneder har en fremgang på nesten 30 prosent.

Etter de tre første kvartalene av 2009 beløper annonseomsetningen gjennom mediebyråene seg til 4,8 milliarder kroner. Det er en nedgang på 900 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

TV er største mediekanal med en markedsandel på 30,7 prosent. Dagspresse er nest størst med 29,4 prosent og internett har 12,9 prosent markedsandel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.