NA24.no

Nytt PR- byrå vil utfordre de store

Tidligere kolleger Atle Gulbrandsen (t.v.) og Frederik Finnes er sammen om nyetablerte Ribalta PR. Målsettingen er å være små, operative og kosteffektive.
Tidligere kolleger Atle Gulbrandsen (t.v.) og Frederik Finnes er sammen om nyetablerte Ribalta PR. Målsettingen er å være små, operative og kosteffektive. Foto: Ribalta PR
Målsettingen er å være små, operative og kosteffektive.

Gründerne bak nyetablerte Ribalta PR har tro på et stadig bedre marked for informasjonsbransjen. Sammen skal de gjøre Ribalta PR til et attraktivt alternativ til de store og tunge byråene,skriver de i en pressemelding

TV-kommentator i Viasat, racerfører og tidligere motorjournalist, Atle Gulbrandsen har sammen med medieviter og tidligere NRK og HM-journalist Frederik Finnes startet et nytt PR-byrå – Ribalta PR. Med seg på laget har de Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge og tidligere Burson-Marsteller direktør, som blir ekstern partner og styreformann i selskapet,står det i meldingen.

Må være offensiv
Ribalta PR ble etablert rett før nyttår 2011, og har hatt en lovende start med flere kunder i porteføljen. Målet er å vokse seg inn i et stadig bedre, men likevel rimelig tungt marked,melder de.

– Det er tydelig at mange selskaper har blitt mer kostnadssensitive enn før finanskrisen. De forventer mer enn pene ord for pengene. Det nytter ikke å være ”fat and lazy” i dette markedet, mener Atle Gulbrandsen, daglig leder i Ribalta PR.

– Vår markedsanalyse indikerer at mange selskaper har omfattende og dyre byråavtaler over svært lang tid. Ofte går disse avtalene på autopilot. Vi skal være små, operative og kosteffektive. Et typisk ”second opinion” byrå som kan hive seg rundt. Dermed kan vi være et rimeligere og friskere alternativ for slike selskaper, sier Alte Gulbrandsen.

Viktig med spesialkompetanse
Solid fagkompetanse og nisjing blir stadig viktigere i PR-bransjen. Ribalta-gründerne har lang erfarning både i PR-bransjen og som fag- og nyhetsjournalister, og ønsker å satse på sin egen spesialkompetanse, nemlig motorbransjen,skriver de i meldingen.

– Vi har et felles kompetansefelt i fagområdene bil-, båt- og MC – nisjer der det knapt finnes noen konkurrenter på PR-siden. Vi har også kunder innen reiselivssegmentet og kommer til å jobbe mer på dette feltet. Samtidig ønsker vi å være så brede som mulig og hjelpe våre kunder på de fleste plan, sier Ribalta-partner og rådgiver, Frederik Finnes.

Ny medieverden
Ribalta PR starter opp i en tid der media og digital kommunikasjon går igjennom en merkbar utviklingsprosess. Denne utviklingen er styrt både av ny teknologi, sosiale medier og borgerjournalistikk, og ikke minst av de økonomiske utfordringene mediene har vært utsatte for under finanskrisen. Dette er en av PR-bransjens største utfordringer, mener Finnes.

– Redaksjonene har blitt mindre og overarbeidede, og journalister jobber annerledes enn før. Dessuten har kommunikasjon i sosiale medier og fora på nett blitt viktigere for folk flest. For å kunne gi gode kommunikasjonsfaglige råd må man kjenne utviklingen og vite hvilken retning den tar, avslutter Frederik Finnes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere