NA24.no

Nytt rekordår for Startsiden

Sist oppdatert:
ABC Startsiden økte omsetningen med nesten 30 millioner i fjor.

Også overskuddet økte i fjor, men prosentvis langt mindre enn omsetningen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Telenor-eide ABC Startsiden fikk i fjor et overskudd før skatt, på 61,5 millioner kroner. Omsetningen havnet på 132 millioner kroner, opp fra 103,5 millioner i 2007. Overskuddet før skatt havnet i 2007 på 60 millioner kroner.

Lite berørt av annonsekrise
- Hva er det man sier, - vi er tilfredse med året. Eller du kan si at vi er godt fornøyd, sier Startsidens administrerende direktør Espen Udland til NA24 Propaganda.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

En rekke medieselskaper måtte se at en dårlig annonsehøst dro ned årsresultatet, men ABC Startsiden har tilsynelatende sluppet billig unna så langt.

- Og farten inn i 2009 er foreløpig like god som den vi hadde inn i 2009, sier Udland.

Han sier selskapet får beholde en god del av overskuddet til utviklingsprosjekter i inneværende år.

- Vi skal forsterke posisjonen og drive noe utvikling, blant annet på personlig økonomi og vi har også gått inn med 50 prosent av kapitalen i MyAd. Det kommer også noen nye ting som jeg ikke vil gå ut med nå, sier Udland.

Sterkest vekst i ABCNyheter
I februar 2007 lanserte ABC Startsiden nyhetssatsingen ABC Nyheter og ambisjonen var å gå i pluss i første driftsår.

- Det har vist seg at vi gjorde mye riktig med ABC Nyheter. Det er vel den nettavisen som har hatt sterkest prosentvis vekst i 2008 og vi har fått til en omsetningsøkning på 47 prosent sammenlignet med året før. Den veksten ville nok vært sterkere hvis ikke finanskrisen hadde slått inn. Vi så at flere annonsører enten droppet eller utsatte kampanjer på høsten i fjor, sier Udland.

Han mener de får mye ut av de 67 personene som er ansatt i selskapet.

- Vi driver en portal, en nettavis, en arkivtjeneste, en søketjeneste, en mobiltjeneste og nett-tv i tillegg til å drive stort sett all utvikling selv, sier Udland.

Tror småannonser blir stor butikk
Sammen med A-pressen gikk ABC Startsiden inn i MyAd som er en utfordrer til Google på tekstannonsering. Dette er et nytt område og nye annonsørgrupper for ABC Startsiden, men Udland har tro på at det kan bli god butikk.

- Vi er ydmyke og i en utprøvingsfase nå. Men vi mener at det skal kunne bli god butikk på sikt. Vi satser på at det skal bli en av våre tre største inntektskilder, sier Udland.

Han mener de allerede har kommet opp i et volum som gjør produktet interessant for annonsørene.

- Med de nettstedene som er med nå har vi en dekning på rundt fem millioner brukere. Det gjør at det fort blir et interessant produkt, sier Udland.

Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at NA24 er et av nettstedene som distribuerer MyAd-annonsene.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere