*Nettavisen* Økonomi.

Nytt toppår for mediene

Finanskrisen får ingen virkning for norske medier. Veksten i annonsemarkedet er fortsatt stor.

02.10.08 14:27

- Det er ingen grunn til panikk i det norske annonsemarkedet. Noen bransjer og storannonsører kommer til og med til å spytte inn mer for å erobre markedsandeler, sier Arne-Inge Christophersen, administrerende direktør i Initiative Universal Media og leder av Mediebyråforeningen til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Svensk reklamebransje spår at minst 30 byråer kommer til å ryke som følge av den internasdjonale finanskrisen. Og i Danmark slåss mediene med ryggen mot veggen. I Norge er tilstanden en helt annen: - Jeg tror veksten i annonsemarkedet kan synke noe på sikt, men året 2008 blir garantert nok et topp-år for norske medier, sier Christophersen.

God økonomi
Han sier at sentrale stikkord for Norges spesielle posisjon er god privatøkonomi og god nasjonal økonomi. I fjor var den totale veksten i annonsemarkedet på hele 12,4 prosent, i år går prognese ut på en vekst på 8 prosent. Forholdet i våre nærmeste naboland er en annonsevekst på mindre enn en tredjedel av den norske.

- Noen næringsgrupper er selvsagt mer utsatt enn andre. Det selges litt færre biler enn i fjor. Men da var til gjengjeld tallet superhøyt. I dfagligvarebransjen går det fortsatt så det suser. Og totalprognosen for oktober ser alldeles utmerket ut, sier Christophersen. Han mener også at norske mediebyråer har lært mye av tidligere kriser. Så sent som i 2000 var det tilløp til nedgang. - Den unike situasjonen for Norge er at vi har hatt en formidabel vekst i de delene av mediebransjen hvor det har gått bra, sier Christophersen.

Han forteller at nordiske kolleger i bransjen blir målløse når de leser de norske statistikkene over annonsemarkedet.

- Vil rentenivået påvirke utviklingen i de nærmeste månedene?

Svekkes ikke
- Veksten kan synke i 2009, men det fins ingen grunn til panikk. Ta noe så enkelt som salget av flatskjermer. Det kjøpes ikke bare nye, men de byttes også ut i forbausende stor grad. Det er mulig at noen inntektsgrupper i større grad setter tæring etter næring og blir mer forsiktige med pengebruken. Men privatøkonomien i Norge kommer ikke til å svekkes i noen særlig grad. Det kan bli noen uværsskyer innimellom, men totalutviklingen forteller oss at konsumet vil holde seg rimelig høyt.

- Og det betyr at annonsørene fortsetter å annonsere?

- Definitivt. Jeg tror at visse næringer og storannonsører til og med kommer til å bruke mer penger i månedene framover for å posisjonere seg i markedet, sier Arne-Inge Christophersen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag