Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Nytt, trangt år for mediene

Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Det store løftet etter kriseåret 2009 lar vente på seg.

Etter kriseåret 2009, var det flere medieledere som håpet på et skikkelig løft i 2010. Så langt tyder alt på at det lar vente på seg.

Opp 2 prosent
Reklamestatistikken til Mediebyråenes Interesseorganisasjon viser at medieomsetningen i årets tre første kvartalet steg med 1,9 prosent til 1,73 milliarder kroner.

Tallene viser at dagpressen og fagpressen gjør en skikkelig «comeback» i år, med vekst på henholdsvis 5,6 prosent og 7,4 prosent. For TV og Radio går det motsatt vei, med fall på henholdsvis 3,1 prosent og 3,4 prosent.

TV er størst
For internettmediene er veksten i medieomsetningen opp 4 prosent til 239,39 millioner kroner. Denne delen av bransjen står for 13,8 prosent av bransjen, og er omtrent på samme nivå som i fjor. Størst er fortsatt TV-delen, med en andel på 31,4 prosent, mens Dagspresse har 29,1 prosent.

Utendørs/plakat falt med 12,8 prosent i første kvartal, mens Direktereklame steg med 10,9 prosent.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!