Obama sjokkselger aviser

Et hardt presset amerikansk avismarked gikk til himmels.

06.11.08 15:46

Onsdagens Obama-triumf tømte nemlig avisstativene, rapporterer en rekke av USAs største aviser.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

Avisen mange regner for verdens beste, New York Times, økte salget med 35 prosent, vel 150.000 kopier. Men måtte senere trykke 75.000 aviser til. Godt nytt for en avis som mistet ni prosent av inntektene sine i tredje kvartal i år.

Washington Post måtte trykke 35.000 flere aviser enn de vanligvis gjør, og begge avisgigantene ga dessuten ut ekstrautgaver. The Post, mest kjent for Watergate-avsløringene som førte til president Nixons avskjed, planla 150.000 i opplag, men måtte øke til 350.000.

Og avisen tok 1,50 dollar per avis, tre ganger den vanlige prisen, skriver MediaGuardian.

Les også: Legger ned papiravisen

- Ekstrautgaven ble utsolgt med en gang. Jeg har vært her i 21 år, og har aldri sett noe lignende, sier sjefen for Washinton Post Media, Steve Hills, til New York Times.

Lignende sjokksalg ble meldt i San Fransisco, Denver, Philadelphia og Orlando. I Obamas hjemby Chicago måtte Chicago Tribune trykke 200.000 ekstra aviser onsdag.

USA Today skal ha vurdert å selge ekstrautgaver på nettet etter hvert som det ble vanskelig å få kjøpt papiravisen. Og onsdagens New York Times-utgave skal ha blitt lagt ut for salg på eBay for så mye som 600 dollar, mer enn 4000 kroner.

Les også: Nedtur for verdens beste

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.