*Nettavisen* Økonomi.

Oscar er gull verdt

Selskapene står i kø for å overdrysse Oscar-showet med reklamepenger.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Prisene for å reklamere på kanalen ABC under det prestisjefulle Oscar-showet har skutt i været de ti siste årene. Showet er blitt så populært for annonsørene at det sammenlignes med Super Bowl-finalen. Super Bowl er det tv-programmet i verden hvor det er dyrest å få kjøpt seg reklametid.

NA24 - din næringslivsavis

Prisen på 30 sekunders oppmerksomhet under fjorårets Oscar-fest kostet i snitt i overkant av ti millioner kroner. Den totale reklamekroneomsetningen var på formidable en halv milliard kroner. Til sammenligning var prisen på 30 sekunders oppmerksomhet rundt 4,3 millioner kroner i 1995. Det samme året ble det betalt inn reklamepenger for om lag 185 millioner kroner, ifølge Media Daily News.

På rekke og rad
Men den skyhøye prisen får ikke annonsørene til å trekke seg. I forbindelse med årets utdeling har kanalen gjort avtaler med selskapene AT&T, Bank of America, Careerbuilder.com, Coca-Cola, Unilevers Dove, General Motors, JCPenney, Kodak, L'Oreal, Masterfoods, MasterCard, McDonaldss og Microsoft.

Damene trekker
Den kanskje viktigste årsaken til at ABC kan selge reklamene til Oscar såpass høyt skyldes kvinnene. Oscar-showet tiltrekker seg en mye større andel kvinnelige seere enn hva som er tilfellet med de fleste andre store programmer. Dermed får annonsørene en gyllen mulighet til å nå ut til tusenvis av kvinner, og det er de også villige til å betale dyrt for.

For de som måtte ha lyst til å se de dyrekjøpte reklameklippene går årets show, det 79 i rekken, av stabelen på førstkommende søndag. Showet ledes i år av skuespillerinnen Ellen DeGeneres.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.