*Nettavisen* Økonomi.

Over 41.000 nordmenn planlegger å spise Grandiosa på julaften

Foto: NTB Scanpix

- Stakkars folk.

09.12.13 11:25

Mange nordmenn velger dypfryst pizza på julaften. Litt over 41.000 nordmenn svarer at de skal spise Grandiosa-pizza den 24. desember.

Det viser en landsdekkende undersøkelse Ipsos MMI har utført for Nettavisen.

Steinaldermat

- Stakkars folk. Det ser du hvor ille det står til. Man kan ikke annet enn å synes veldig synd på dem. I julen skal det være god mat og drikke. Man vanærer folk nå man serverer Pizza Grandiosa, sier markedsføringsekspert og rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo, til Nettavisen.

Undersøkelsen avslører at det er menn som er mest sultne på «grandis». Kvinner kan mer eller mindre klare seg fint uten julaften.

Alder påvirker også hvorvidt man velger pizza på julaften. I aldersgruppen 15 til 24 år svarer 3 prosent at de planlegger å spise pizzaen som ble lansert i 1980.

- Vi har ikke kommet langt siden steinalderen. Det er nesten sånn at man ikke tror det. Mange er kanskje oppvokst med foreldre som ikke kan lage mat, sier Trond Blindheim.

Har lav kulturell kapital

At så mange velger Grandiosa på julaften, er kanskje ikke en overraskelse. Nordmenn spiser rundt 48 millioner dypfryst pizza i året, det vil si at det spises mer enn én i sekundet. Av disse er 24 millioner Grandiosa. Det er på Vestlandet det inntas aller mest Grandiosa her til lands.

- Det som kjennetegner de som spiser Grandiosa er lav kulturell og økonomisk kapital. De som ikke spiser heter gjerne Erich, Didrik, Ditleff, Just, Christian, Oddmar, Tomm og Fridtjof, sier Blindheim til Nettavisen.

Markedsføringseksperten mener noe av forklaringen til pizzaens popularitet er tilgjengeligheten og plasseringen i butikken.

Stabburet, som produserer Pizza Grandiosa, forteller om et godt salg i julemåneden.

- Grandiosa er populært i alle sammenhenger. Det er rett og slett fordi det er et lettvint og godt måltid. Vi tror fortsatt julemiddagen er tradisjonsrik med ribbe, pinnekjøtt og pølse, sier kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag i Stabburet til Nettavisen.

- Det er ikke sikkert at Grandiosa er selve julemiddagen, fortsetter han.

Brennskog forteller at Stabburet hvert eneste år opplever salgsøkning i november og desember.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisen!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag