Papiravisene mister annonsekronene

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)

De store vinnerne er TV og nett, mens nedgangen fortsetter for printaviser.

17.06.10 16:37

En gjennomgang av annonsesalget for forskjellige medier i USA for det første kvartalet i USA viser at den generelle tilbakegangen i mediekjøp har blitt snudd til en oppgang. For TV økte pengene brukt på annonser med over 10 prosent i det første kvartalet, mens nett hadde en økning på 7,5 prosent.

Problemene for printavisene er derimot enorme. Til tross for en generell markedsvekst viser tallene at annonsering i printaviser hadde gått ned med 9,7 prosent. I sin blogg «Reflections of a Nesosaur» så peker Alan D.Mutter på at det er bare toppen av et isberg av problemer.

Antall solgte biler har økt med 17,2 prosent i år, og bilforhandlerne har økt sin annonsering med 18,6 prosent i første kvartal 2010. Samtidig viste rubrikkannonsering for bil i print en nedgang på 16 prosent.

Det er ikke bare bilannonsørene som ser andre veier. Eiendomsmeglerne i USA har hatt en enorm vekst i antall inngåtte kontrakter for salg i år (21,1%), mens nedgangen i annonsering i printaviser har vært på 27,3 prosent i løpet av den samme tiden.

Nedgangen i antall solgte aviser har vært på 40 prosent i USA de to siste årene, og i en tidligere bloggpost peker Mutter på at over halvparten av alle amerikanske avislesere er over 50 år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.