*Nettavisen* Økonomi.

Pengene forsvant med Vollvik

Foto: (Scanpix/Montasje)

Chess mistet Idar Vollvik. Og med det både dekning og omsetning.

21.07.08 22:56

Idar Vollvik og Chess gikk hver sin vei i 2006. Nå er rampelyset i ferd med å slokne for dem begge.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Idar Vollvik ble året han solgte selskapet sitt omtalt i nesten 5.000 artikler. Omtrent 10 artikler hver eneste dag. Omtalen av selskapet nådde også sin topp i denne perioden med 2.470 i 2005 og 2.094 omtaler året det ble svenskeid.

Nå raser omtalen og omsetningen.

Selskapet, som ble etablert i 1999 av A-pressen og solgt til trønderen i 2002, omsatte i 2006 for 1,15 milliarder. I fjor havnet tallet på 1,07. Og resultatet gikk samme vei; fra 65,9 millioner pluss til minus 3 millioner. Hvor mye formuen til Vollvik som har forsvunnet, er usikkert.

(saken fortsetter under grafen)

Klikk på bildet for å forstørre.

Mediedekningen på de to peker også i samme retning. Fortsetter utviklingen i omtalen vil selskapet så vidt nå halvparten av spalteplassen det fikk i 2006.

Og mannen som kjøpte fotballspillere og ga bort en bil i millionklassen er nesten glemt i norske spalter. Vollvik er kun omtalt i litt under 200 artikler så langt i år. Dette viser en gjennomgang NA24 Propaganda har foretatt i landets papir- og nettaviser. Felles for de to er også at plassen de får er mindre.

Vanlig teleselskap
Chess har i dag omtrent 400 000 kunder. Nå er ikke lengre Chess så spesielt for media eller kundene ifølge medieanalytiker.

- Idar Vollvik fikk mye oppmerksomhet i pressen og var flink til å bruke pressen til å bygge merkevaren Chess. Det har også vært fokusert mye på dette i media. En ting som man kanskje har glemt i alle analysene som har vært gjort i ettertid er tilhørigheten han klarte å skape blant kundene. Nå er det bare et vanlig teleselskap igjen, sier medieanalytiker, Christian Haug, i Cision Norge

I begynnelsen var også Vollvik flink å komme til orde i pressen viser den kvalitative delen av gjennomgangen NA24 Propaganda har foretatt.

- Jeg tror han også på mange måter banet vei for redaksjonell omtale. Han skapte store verdier ved hjelp av lave investeringer. Prisen på en Koenigsegg er ikke dyr sammenlignet den redaksjonelle verdien av medieomtalen Idar og Chess fikk, sier Haug.

- Jeg tror mye av PR-verdien til teleselskapet forsvant med Idar Vollvik.

(saken fortsetter under grafen)

Klikk på bildet for å forstørre.

I gjennomgangen er også Kjell Inge Røkke og Tommy Sharif tatt med. Sistnevnte har bare lyktes stykkevis og delt viser oversikten. Sharif har som Vollvik også mistet grepet om pressen. Fra omtaletoppen i 2007 med 870 omtaler, har han så langt i år kun fått plass i 167 artikler. En som derimot holder stillingen er Kjell Inge Røkke.

(saken fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Petter Stordalen seiler opp
- Hvem blir den neste næringslivskjendisen?

- Petter Stordalen har jeg stor tro på. På sett og hvis følger han i fotsporene til Vollvik, sier han og fortsetter:

- Man må ha personlige egenskaper og trives i rollen. Vi skal huske på at det er ekstremt krevende å opparbeide seg en slik rolle. Også privat. Man må være med på en hel del og by på seg selv hele tiden, sier medieanalytikeren.

I landets avisredaksjoner er det en kjent sak at Vollvik ofte selv ringte med tips om ulike saker på sin vei mot medietoppen.

Hvor bevisste bør ledere være for å bygge opp en merkevareverdi for dem selv og selskapet og hvor viktig tror du dette er for selskapenes omdømme?

- Det er viktig for en leder å forstå at selskapet hun eller han leder er en del av en større sammenheng, og at åpenhet i forhold til samfunnet er en del av samfunnsansvaret. "Merkevareverdi" og "omdømme" blir litt små ord i denne sammenheng, sier PR-mann Hans Geelmuyden i Geelmuyden. Kiese.

- Å ha kontroll på sitt eget omdømme, altså sittet etterlatte inntrykk, er viktig og kan avgjøre forskjellen på suksess og fiasko. Det er forbausende å se at det fortsatt ansettes ledere i Norge der det er helt fravær av informasjonsstrategier og planer for å styre hvilken oppfatning pressen og samfunnet skal ha av personen. Når det gjelder merkevareverdi så er det knyttet til selskapet og selskapets produkter. Et nytt selskap kan få betydelig drahjelp fra en kjent leder med et godt omdømme, samtidig som et tradisjonsrikt selskap kan få ødelagt sin merkevareverdi på grunn av dårlig omdømmeforvaltning av selskapets leder, forteller PR-rådgiver Jarle Aabø i Aabø&Co.

- Kan et godt medietekke og et bra omdømme slå positivt ut for selskapets verdi?

- Synlighet på relevante arenaer er en forutsetning for å ha makt. Selskaper som blir trodd, får oftere viljen sin enn selskaper som blir mistrodd, sier Geelmuyden.

- All forskning viser at det er en klar sammenheng mellom verdier og omdømme. Dette er spesielt synlig hos de børsnoterte selskapene, der svekket omdømme ofte fører til kursnedgang, eller en rabatt på aksjen på grunn av en leders oppfattelse, sier Jarle Aabø.

Ødela omdømme
Jarle Aabø mener Vollvik til slutt ødela sitt omdømme.

- Idar Vollvik og Morgan Andersen er to personer som på hver sin måte illustrerer effekten av omdømmeproblematikk. Vollvik ødela sitt omdømme gjennom en uklok PR-strategi. Morgan Andersen har neppe tatt omdømmevurderinger på alvor i forbindelse med Lyn og hans mange utspill i pressen. Trond Mohn, Torry Pedersen, Kåre Valebrokk og Olav Thon er eksempler på det motsatte.

- Samfunnsforståelse og holdning til åpenhet varierer fra leder til leder, sier Geelmuyden.

Noen næringslivstopper mener at selskap som drives av en sterk og spesiell leder er en dårlig oppkjøpskandidat, da lederens spesielle egenskaper forsvinner i det lederen går ut døren. Her hjemme er Vollvik-Chess og kanskje Kjos-Norwegian gode eksempler på slike.

- Det er viktig at en leders omdømme bygger opp under og smitter over på hele selskapet. Da kan selskapet nyte godt av omdømmet "til sjefen som sluttet", sier Aabø.

Bransjekollega Hans Geelmuyden derimot er ikke helt enig med Aabø,

- Nei, spørsmålet er heller om lederen har bygget organisasjon, kultur, systemer og strukturer, avslutter han.

Det har ikke lyktes NA24 Propaganda å få noen kommentar fra Idar Vollvik.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.