NA24.no

PFU slår ned på tekstreklame

Sist oppdatert:
Nettavisen felt i PFU.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) vil ha et klarere skille mellom journalistikk, betalt innhold og rene annonser.

I tre av fire klagesaker der Nettavisen, iTromsø og Kampanje ble innklaget for å ha overtrådt grensen for betalt innhold, mener klageorganet at Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk er brutt.

Kampanje ble under tvil ikke felt for en klage om utydelig merking av betalt innhold som framstår som redaksjonell tekst. Nettavisen ble felt i begge klagesakene utvalget behandlet torsdag.

Ikke tydelig nok
Til tross for at Nettavisen har en egen kommersiell avdeling som produserer betalt innhold og merker sakene, mener PFU at skillet mellom journalistikk og betalte budskap ikke blir tydelig nok for leserne.

Lokalavisa iTromsø handlet ifølge utvalget heller ikke i tråd med god presseskikk da de pakket avisen inn i en reklame for en hotellkjede. PFU påpeker at det ikke er ulovlig å selge forside eller bakside til annonser. Men leseren må ikke være i tvil om hva som er reklame og redaksjonelt innhold.

Buzzit gikk klar
PFU fulgte ikke presseforbundets generalsekretær Kjersti Løchen Stavrum i at det da Nordlys-eide nettstedet Buzzit burde felles for artikkelen «12 personer deler sine skrekk-sex historier». Stavrum brukte initiativretten, men fikk ikke medhold i at det redaktørstyrte nettstedet brøt med god presseskikk.

Latekshansker
Utvalgsleder Alf Bjarne Johnsen oppfordret medlemmene til å ta på latekshansker før de tok i sitatsaken fra det amerikanske nettstedet «Thought Catalog». Flere av medlemmene mente saken var problematisk, utenfor folkeskikk og anstendighet, men fant ikke noen Vær-Varsom-knagg å henge kritikken på når man skal ha høy terskel for underholdning.

PFU er likevel kritisk til bildebruken der tilfeldig utvalgte personer og kjendiser knyttes til sexhistoriene, men understreker samtidig at det er utenfor PFUs mandat å se på opphavsrettslige spørsmål. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere