NA24.no

PFU: VG og TV 2 merket sponset innhold for dårlig

Sist oppdatert:
VGog TV 2 må tåle kritikk fra Pressens Faglige Utvalg (PFU) for at merkingen av kommersielle koblinger ikke er god nok.

PFU var ikke samstemt, men endte med å kritisere to av tre klagesaker om sponset innhold i VG og TV 2 i sitt møte tirsdag. Størst uenighet og størst oppmerksomhet var knyttet til klagen på VGs multimedieprosjekt «En norsk tsunami» der en betalt reportasje om Tafjord-ulykken var klaget inn av en leser som følte seg villedet inn i det han trodde var en ordinær VG-sak, men endte i lenker til katastrofefilmen «Bølgen».

Den betalte reportasjen handlet ikke om «Bølgen», men innholdet var finansiert av Nordisk Film og produsert av et uavhengig produksjonsselskap. VG hevder de følger internasjonale standarder for merking av betalt innhold og at skillet til ordinær journalistikk er klart nok.

Subtilt

Det var ikke PFU-sekretær Kjersti Løken Stavrum enig i. Hun innstilte på at VG ikke brøt med god presseskikk, men opptrådte kritikkverdig i et vanskelig landskap. I innstillingen fra sekretariatet het det at redaksjonene må være særlig varsomme med hvordan slikt «subtilt kommersielt innhold presenteres».

Flertallet i utvalget, representantene for journalistene og allmennheten, fulgte sekretariatets innstilling, mens redaktørene Alexandra Beverfjord og Tone Jensen ikke ville være med på at VG har opptrådt kritikkverdig.

Godt nok merket

– Dette er et krevende etisk farvann, men innenfor den bransjestandarden som gjelder, argumenterte Beverfjord. Både Beverfjord og Jensen mente at merkingen av saken som sponset innhold, er god nok.

Henrik Syse berømmet VG for å bidra til en konstruktiv debatt i sitt tilsvar der avisen argumenterer for at den betalte reportasjen om Tafjord-ulykken, er godt nok merket og godt innenfor hva anerkjente mediehus internasjonalt driver med. Syse ville likevel sende et signal med å være hakket strengere enn standardene.

– Det viktige er ikke hva vi rundt bordet mener og oppfatter, men om leserne klarer å skille mellom journalistikk og betalt innhold, sa Martin Riber Sparre som representerer journalistene i utvalget.

Tippetips

VG var også innklaget for sammenblanding av journalistikk og reklame i en sak der man fra VGs sportssider lenker til et såkalt «tippetips» som er produsert av Norsk Tipping. I denne saken var utvalget samstemt i at VG holder seg innenfor de presseetiske grensene som Vær varsom-plakaten setter.

TV 2 måtte derimot tåle kritikk fra utvalget for en lignende lenking til «Kjetil Rekdals tirsdagskupong» som også er et kommersielt samarbeid med Norsk Tipping. Her la utvalget vekt på at TV 2 i ettertid har endret sin merking av disse sakene. Men slik saken ble presentert, var det ikke godt nok, mener utvalget.

– Dette er den alvorligste av de tre sakene vi behandler. At vi ender opp med kritikk er også en form for fellelse av noe som for meg ser ut som et klart overtramp, framholdte Henrik Syse.

Komplekst

VGs sjefredaktør Torry Pedersen er ikke så opptatt av at avisen fikk en form for fellelse i PFU, men understreker overfor NRK at debatten i PFU tar opp i seg kompleksiteten i presentasjonen av betalt innhold-

– Jeg mener vi var innenfor det forsvarlige, men enig i at enkelte ting kunne vært gjort bedre fra vår side, sier Pedersen til NRK. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere