*Nettavisen* Økonomi.

Propaganda 10 år

Foto: (Shutterstock)

Jubilerer som landets største reklame- og medienettsted.

31.10.09 07:31

Det er nå i oktober ti år siden reklame- og medienettstedet ble startet som faksavis.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Fra den spede starten var det Ole Henrik Nissen-Lie og journalist Henrik Steen som lagde avisen. Gründer Ole Henrik Nissen-Lie hadde bakgrunn fra Aftenposten og Kreativt Forum før han startet Propaganda. I begynnelsen var også mediegründer Henning Herding med på annonsesiden.

- Det at vi startet som en betalt faksavis gjorde at vi hadde et økonomisk grunnlag allerede fra starten. Det gjorde at vi kunne satse på nett, sier Nissen-Lie til NA24 Propaganda.

Ettersom Propaganda.no-domenet var tatt ble sidene lansert på nettadressen propaganda-as.no.

Godt utgangspunkt
- Det var en spesiell tid med dotcomøkonomi. Da vi var i samtaler for å få inn eksterne investorer var en av tingene de reagerte på at vi ikke hadde stor nok burn-rate, at vi ikke brukte nok penger. Det ble sett på som defensivt, men vi lagde avis for egne penger og det var ikke noe alternativ å svi av penger som fulle sjømenn. Et par år senere var ikke for liten burn-rate noe samtaleemne i mediebransjen, sier Nissen-Lie.

Han sier det var flere forhold som gjorde at de hadde et godt utgangspunkt.

- De aktørene som var der strittet litt imot utviklingen som foregikk. Vi fikk nesten ett års forsprang før Kampanje kom seg ordentlig på nett.

Propaganda trengte tre år på å komme seg over i positiv drift.

- Jeg er veldig stolt av at det går an å starte noe nytt helt fra bunn og få lønnsomhet i det. Det var et stoffområde som ikke var dekket så godt fra før og vi prøvde å få inn nye vinklinger og perspektiver, sier Nissen-Lie.

Propaganda flyttet etter hvert inn i Mølleparken sammen med andre nettsteder som Imarkedet, DinSide og Digi. Han solgte seg senere helt ut av virksomheten da Aller kjøpte Katalysator.

Trofast leserskare
Propaganda ble senere lagt inn i NA24, hvor Aller ble aksjonær, og ble der en seksjon i den nye næringslivsavisen. Tidligere i år ble NA24 overtatt av tre ansatte.

Inge Berge, som nå er største aksjonær og ansvarlig redaktør i NA24, sier Propaganda spiller en viktig rolle i NA24s tilbud og er ettertraktet blant annonsørene.

- NA24 Propaganda er Norges største medienettsted og at vi nå har holdt på i ti år viser at merkevaren har blitt stadig sterkere og at posisjonen har blitt befestet. Opp gjennom årene har vi opparbeidet en trofast leserskare som har vært med på denne reisen siden den spede begynnelsen og vi ser at det kommer stadig nye til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag