Gå til sidens hovedinnhold

Radio-Larsen vant igjen

Han har vunnet med både P4, Kanal 24 og nå lokalradioen for Stor-Oslo.

Twentyfirst Venture, hvor Larsen er nest største aksjonær og daglig leder, stakk av med lokalradiokonsesjonen for Stor-Oslo.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Larsen var sentral når P4 og Kanal 24 fikk innvilget sine søknader og skrev denne gangen søknaden sammen med tidligere salgssjef for P4, Rune Remøy.

Skal drive på egen kjøl
Larsen er på vei inn i styremøte i Botswana når NA24 Propaganda snakker med ham. Han sier de visste de hadde skrevet en bra søknad, men at de ikke hadde regnet inn noen seier.

- I løpet av de to månedene jeg og Remøy arbeidet med søknaden fant vi ut at det var en bra søknad og vi ble også sikrere på at det kunne bli bra butikk. Vi får et mulig nedslagsfelt på nesten én million mennesker og vi slipper å lage sendinger for hele landet, sier Larsen.

Han ønsker ikke å gå i detaljer for kanalen som skal på lufta fra januar neste år, men sier at de foreløpig ikke har bestemt seg for musikkformat. Det er heller ikke lagt detaljerte planer for hvem som skal fylle eteren på deres vegne.

- Vi har tenkt en del, men det er lite som er spikret. Det som er klart er at vi skal eie dette selv. Vi kommer til å være forsiktige, det finnes noen gode eksempler fra nærmeste fortid på hvor dyrt man kan drive, sier Larsen med et dårlig skjult spark til Kanal 24.

Lovet ikke mest
Seniorrådgiver Ingvil Conradi Andersen i Medietilsynet sier de har veid lovnadene i søknadene opp mot økonomisk bæreevne.

- Det var ikke Twentyfirst Venture som lovet mest i sin søknad i dette området. Men det var de som hadde den beste søknaden og som best evnet å vise at de hadde økonomisk evne til å sette planene ut i praksis, sier Conradi Andersen.

Hun sier samtidig at de ikke hadde lov til å ta hensyn til hvem som allerede hadde konsesjonene da de behandlet søknadene.

Larsen mener de vant fram på lokal forankring.

- Vi skal kjøre på det som skjer lokalt og regionalt. Det er en fordel ved å ikke inngå i et landsdekkende samarbeid, her kan vi bry oss om det skjer her og slippe det andre, sier Larsen.

Lokalradiokonsesjoner er i motsetning til de riksdekkende konsesjonene ikke avgiftsbelagte og Larsen slipper dermed unna de årlige millionregningene Radio Norge og P4 må ut med.

Han sier de allerede før tildelt konsesjon har fått en del henvendelser fra mennesker som ønsker å arbeide for dem hvis søknaden skulle gå gjennom.

- Det tyder på at det er flere enn oss som ser den mulige verdien som ligger i dette, sier Larsen.

Twentyfirst Venture driver allerede radio i Botswana, Mosambik og Sør-Afrika.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken