*Nettavisen* Økonomi.

Raser mot Altibox

I HARD VÆR: - Vi er lei oss for at dette skjedde, det er ikke en situasjon som vi ønsker,sier Herbjørn Tjeltveit,Kommunikasjonssjef i Altibox. Foto: Altibox/Discovery Channel (Montasje)

Kundene føler seg snytt av Altibox sitt nye tv-tilbud.

10.06.11 11:53

Altibox har i lengre tid forhandlet med Discovery om å fornye avtalen for fortsatt distribusjon av Discovery sine kanaler. Men de har ikke klart å komme til enighet med Discovery om en ny avtale, som opprettholder kanaltilbudet som en del selskapets tv-basistilbud, melder selskapet.

- Vi forhandlet på overtid og hadde en tro på at vi skulle lykkes, sier Herbjørn Tjeltveit, kommunikasjonssjef i Altibox til NA24 Propaganda.

Onsdag morgen fikk flere medier en pressemelding der Altibox skrøt av et utvidet tilbud fra BBC. Nå raser kundene.

- Skal Altibox lykkes over tid med å være en konkurransedyktig tv-distributør må vi ha avtaler som gir oss mulighet for det i vårt marked,skriver Leif Aarthun Ims,Administrerende direktør i Altibox på sine nettsider. Hvor han også beklager det som har skjedd.

Fjernet populære kanaler
Kanalene Discovery, Animal planet og TLC flyttes, på grunn av dette, ut av tv-basistilbudet. I tillegg fjernes Discovery Science og Discovery World fra tilleggspakken "Reise/Oppdagelse". Discovery kanalene vil fortsatt være tilgjengelig via kanalpakken Viasat Gull.

- Vi er lei oss for at dette skjedde, det er ikke en situasjon som vi ønsker,sier Tjeltveit.

- Det er jo de kanalene vi liker, fjern heller no annet. Merkverdig fremgangsmåte,sier en på Altibox sin facebook gruppe .

I stedet for de tre kanalene som går ut av tv-basispakken har vi lagt inn fire nye kanaler fra BBC. Dette er gode kvalitetskanaler fra en internasjonal anerkjent TV-produsent, som gir et spennende programtilbud for våre kunder. Deler av programtilbudet som Discovery tidligere har hatt på sine kanaler, er i dag å finne på andre kanaler som fortsatt er en del av vår tv-basispakke, melder de.

- Vi har forståelse for at det er ulike meninger om Altibox sitt TV tilbud, men håper at dette forklarer litt av de vurderingene som er lagt til grunn for et endret kanalutvalg,skriver de på dine nettsider.

Les også:Gir TV-kunder radiokanaler

For å kunne se Discovery Channel må man nå i tillegg til basispakken betale for en tilleggspakke selskapet kaller Viasat Gull.

Dette er en relativt stor tilleggspakke med 35 kanaler som koster 299kr i mnd. Dette kommer i tillegg til basispakken som man må ha til 319kr pr mnd.

Flinke på de sosiale mediene
Altibox har til nå vært flinke til å informere kunder både på Facebook og Twitter enten om det er nylanseringer eller feilmeldinger.

En av tabbene de skal ha gjort er å fjerne kanalene Discovery, TLC og Animal Planet uten at kundene fikk beskjed om dette. I går etter middag kom beklagelsen.

Gruppen «For oss som vil beholde Discovery TLC og Ani. Planet i Altibox grunnpakke» har fått nesten 2000 tilhengere på Facebook, og flere grupper finnes.

- Lurer sterkt på om jeg skal gå tilbake til Canal digital.. Parabolen henger fortsatt på veggen,sier en på Altibox offisielle facebook gruppe.

Les også: Altibox utvider TV- tilbudet

Mister opptak
Når Altibox fjerner kanaler fra sin pakke så får det konsekvenser for kunder som har opptak fra den kanalen på sin PVR-dekoder. De mister nemlig automatisk opptakene de har gjort på de kanalene du ikke betaler for.

Fjernsletting på denne måten har blitt sterkt kritisert av Forbrukerrådet.

Startet Facebook-grupper
Dette er grunnene til at kundene nå blir så forbannet at de starter egne Facebook-grupper. Altibox burde vært langt tydeligere mot kundene sine, og varslet om at dette faktisk kunne skje. Hadde det blitt gjort ville kanskje kundene klart å glede seg over de nye BBC-kanalene, men i stedet endte altså selskapet opp som den store stygge ulven.

- Håper at folk har forståelse for at vi har fått betignelser som er dårligere en våre konturenter, sier Tjeltveit til NA24 Propaganda.

- Vi mener vi har strekt oss langt, legger han til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag