Gå til sidens hovedinnhold

Refser Norsk Tipping igjen

For tredje året på rad refser Lotteritilsynet statsmonopolisten for villedende reklame.

NA24 har tidligere skrevet at Norsk Tipping i fjor kjørte markedsføringsbudsjettet opp igjen etter å ha kuttet i 2005 og 2006. Vel 187 millioner brukte selskapet på reklame i 2007.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

I 2005 og 2006 mente Lotteritilsynet at Norsk Tipping skjønnmalte mulighetene for å vinne i Lotto i sin radioreklame. Og tilsynet mener fortsatt at spillmonopolisten tar for lett på å informere om vinnersjansen, selv om man er pålagt å gjøre dette.

- Vi tar tilsynets bemerkninger på største alvor, sier informasjonsdirektør Peer Jacob Svenskerud til Dagens Næringsliv.

Og legger til at Norsk Tipping nå har endret fremstillingen av vinnersannsynligheten i kampanjen. Lotteritilsynet er heller ikke fornøyd med at Norsk Tipping ensidig vektlegger førstepremiepotten i reklamen for Extra og Flax.

I 2005 kuttet den Hamar-baserte spillgiganten i markedsføringsbudsjettet etter pålegg fra Kulturdepartementet. Årsaken var kampen om spillmonopolet som pågikk i Efta-domstolen og norsk Høyesterett. Der hevdet konkurrentene at Norsk Tipping er helkommersielt og bruker massevis av reklamekroner, som igjen skaper spillepress.

I fjor pumpet Norsk Tipping opp reklamebudsjettet igjen. Med 27 prosent.

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget