*Nettavisen* Økonomi.

Reklame rømmer fra tv

Store annonsører flytter til andre kanaler.

Coca Cola, Nordea, Telenor og Color Line er blant dem som har flyttet eller planlegger å flytte penger fra tv til andre reklamekanaler.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

Det skriver Dagens Næringsliv.

Færre ser tv
Årsaken er nedgangen i seertallene for tv i Norge.

- Vi har merket oss at seertallene har falt. Prisen på tv-annonsering er for høy for øyeblikket. Prosentandelen tv-reklame går ned, både hos oss og andre, sier Stein Rømmerud, pressekontakt for Coca Cola Drikker, til avisen.

- TV er ikke så interessant som før. Med de nye plattformene for å se tv kan man laste ned og se sendinger med tidsforskyvning, dermed kan seerne hoppe over reklamen, sier han.

Dobler
Nordea dobler annonseringen på internett i år og lar foreløpig tv-budsjettet være på samme størrelse.

- Men om endringene fortsetter, må vi gjøre en ny vurdering av budsjettet, sier markedsdirektør Arne Lambech i Nordea.

Det samme gjelder Telenor.

- Vi har allerede vridd mye av markedsføringen over til andre kanaler, sier markedssjef Runar Pahr Andersen.

Forrige uke ble det kjent at hvitevaregiganten Elkjøp vurderer å flytte store deler av annonsebudsjettet over på nettet.

- Det er dramatisk hvis fallet fortsetter, sier tv- og radiosjef Jacob Schjerven i byrået Mediacom.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.