NA24.no

Reklamemarkedet silblør

Sist oppdatert:
På tre måneder «forsvant» 626 millioner kroner.

Den nedgangen som begynte når finanskrisen nådde reklamemarkedet i oktober i fjor fortsetter å øke i styrke. Første kvartal minsket annonseringen med 13,9 prosent, melder Institutet för reklam- och mediestatistikk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Dette medfører at mediebedriftenes annonseinntekter gikk ned med hele 626 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode i 2008.

- Nedgangen forsterkes av at annonseringen har ligget på meget høye nivåer både i 2007 og 2008. Faktum er at det bare er tre første kvartaler noensinne som omsetningen har ligget på høyere nivåer, sier Magnus Anshelm, daglig leder hos IRM.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Mest følsomme for lavkonjunktur og finanskrisen er uten tvil dagspressen. Dette gjelder spesielt de største avisene som rammes av kraftig nedgang både på rubrikkannonseringen og på merkevareannonseringen. I ukepressen forsterkes nedgangen av at opplagene er falt for flere av de større ukebladene.

- Den store vinneren i første kvartal er utendørsreklamen, dere inntektene økte med nærmere 4 prosent til tross for at det totale reklamemarkedet har hatt en kraftig nedgang. Man kan også konstatere at TV-reklamen klarer seg forholdsvis bra med en nedgang på 1,1 prosent.

Les også: Annonseinntektene raser

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere