*Nettavisen* Økonomi.

Reklamen øker stadig

Radio og TV øker markedsandeler, mens katalogene faller bakpå.

08.09.08 15:06

Norsk Mediestatistikk viser at reklameomsetningen i andre kvartal varpå 5 milliarder kroner. Det er 7,6 prosent opp fra 4,6 milliarder kroner i samme periode i fjor.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Veksten i hele 2008 har vært på 3,2 prosent. Samlet omsetning så langt i år er ni milliarder kroner.

Undersøkelsen er utviklet av Institutt for reklame- og mediestatistikk i Stockholm. Den viser at det er stor forskjell i utviklingen mellom de ulike mediekanalene i andre kvartal i år.

Etter en kraftig vekst i første kvartal med en økning på 18,5 prosent, viste radio størst vekst også i dette kvartalet med 24 prosent. Også utendørs, ukepresse, innstikk (dagspresse) og adressert direkte reklame har vekst i kvartalet på over 10 prosent viser undersøkelsen.

Nedgang for kataloger
Den eneste kanalen med minus i statistikken er kataloger, som har en tilbakegang i kvartalet på nær 33 prosent.

Ny teknologi og utvidet distribusjon har skapt gode vilkår både for tv og radio. Dagspressen er den største kanalen med over 39 prosent markedsandel og har vist fortsatt vekst, men noe utflatende tendens.

Taper markedsandeler
– Dagspressen møter nå nedgang i enkelte konjunkturfølsomme annonsegrupper, heter det i pressemeldingen fra irm-media. Dagspressen har tapt litt markedsandel i andre kvartal i år, det samme har fagpressen og kataloger. Dagspressen hadde i andre kvartal i år en markedsandel på 39,2 prosent, mot 40 prosent i samme kvartal i fjor. Øvrige kanaler har økt sine markedsandeler.

Se tabell:

Mediekanal

Markedsandel i prosent 2. kvartal 07

Markedsandel i prosent 2. kvartal 08

Dagspresse

41,5

39,2

Gratisaviser

1,0

1,0

Fagpresse

2,9

2,9

Ukepresse

3,2

3,4

Kataloger

5,4

3,3

Uadressert direktereklame

6,3

6,2

Adressert direktereklame

7,3

7,3

TV

16,3

17,3

Radio

3,1

2,8

Kino

0,7

0,7

Internett

9,7

10,1

Utendørs reklame

3,0

2,9

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.