Rekord for mediefusjon

Foto: Skjermdump

Mediehuset Tek størst på data i Norge

12.04.11 15:44

Tre måneder etter at A-Pressen og Edda Media fusjonerte sine digitale teknologinettsteder, markerer det nye Mediehuset Tek seg som den klart største aktøren i sitt segment. Med nesten en halv million unike brukere i uken ligger nettverket soleklart foran sine konkurrenter, samtidig som virksomheten går i pluss.

Historisk høye tall
Tre måneder etter sammenslåingen har brukertallene allerede løftet seg til et historisk høyt nivå på syv av åtte nettsteder. Flaggskipet Hardware.no når 140 000 unike brukere hver uke, mens Teknofil og Amobil setter sesongrekorder med henholdsvis 70.000 og 100.000 brukere.

Mye av fokuset for redaksjonen har vært å styrke nettstedenes egenart. Herunder en satsning på kjernestoff som forbrukertester, guider og featuresaker.

- Vi var spente på om rendyrkingen av nisjeprofilen ville falle i smak, og nå ser vi at leserne har gitt oss et rungende ja, konstaterer en fornøyd redaksjonssjef, Øystein W. Høie.

Mediehuset Tek er nå klart størst på datasegmentet i Norge, så vel som på foto og mobil.

- Vi har stor tro på teknologinisjene. I praksis er det nå kun to aktører på det norske markedet, oss og Aller Internett, sier daglig leder Per Øivind Skard.

Når budsjett
En viktig årsak til at A-pressen og Edda Media slo sammen sine satsninger i denne digitale nisjen, var at begge tapte penger. Nå skaper imidlertid virksomheten overskudd.

- Vi er kjempefornøyd med utviklingen. Trafikkveksten har vært formidabel, men det er kanskje enda hyggeligere å se at driften nå gir positive tall, sier Skard videre.

Mediehuset Tek består av følgende nettsteder:

Hardware.no - 140 000 brukere / uke

Amobil - 100.000 brukere / uke

Teknofil - 70.000 brukere / uke

Gamer - 65.000 brukere / uke

Akam - 50.000 brukere / uke

Mobilen - 40.000 brukere / uke

Tek.no - 40.000 brukere / uke

Audiovisuelt - 33.000 brukere / uke

I tillegg kommer abonnementstjenesten Inside Telecom, nettstedene Barnetid, Digit, Diskusjon.no og Prisguide.no, samt konferansene Telecruise, Bredbåndskonferansen Telemedia, Gulltasten og Appworks.

Tall fra TNS Metrix og Scores, uke 13 2011.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.