*Nettavisen* Økonomi.

Rekordår for A-pressen

Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

A-pressen leverte tidenes beste årsresultat. / Kjøpet av Edda Media og salg av TV 2 får skylden.

Avslutningen på 2011 ble svært begivenhetsrik for A-pressen fjerde kvartal 2011 ble historisk på flere måter: A-pressen leverte tidenes beste årsresultat og sluttforhandlet både kjøpet av Edda Media fra Mecom og salget av A-pressens aksjer i TV 2 til Egmont.

Les også: Edda-kjøp kan bryte loven

- Vi er svært godt fornøyd med resultatet i 2011. Dette er en sterk prestasjon som alle deler av konsernet har bidratt til. Det gir et meget godt grunnlag for å fortsette utviklingen av nummer en-posisjonene våre og å drive produktutvikling og innovasjon, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i meldingen.

Endringer i eierskap
- Avslutningen på 2011 markerer også et tydelig strategisk valg for konsernet. Eierskapet i TV 2 har vært viktig for A-pressen og representert betydelige verdier. Samtidig har lokalmedievirksomheten og tv hatt begrensede synergier. Kjøpet av Edda Media skaper et betydelig potensiale for synergier. Det er både verdiskapende og nødvendig for å styrke lokalmedienes posisjon, forteller Eriksen i meldingen.

Les også: Har levert Edda-kjøptsavtale

A-pressen har også i fjerde kvartal hatt god resultatutvikling med et brutto driftsresultat på 138 millioner kroner og en EBITDA-margin på 10,1 prosent. Alle forretningsområdene har god fremgang sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Konsernets inntekter øker med 4,3 prosent i fjerde kvartal.

Annonseinntektene for konsernet samlet øker med 3,6 prosent i fjerde kvartal TV 2 AS har en vekst i tv-reklameinntektene på 10,6 prosent, mens lokalavisene har en underliggende nedgang i papirannonseinntektene på 2 prosent. De samlede nettinntektene for konsernet utgjør 95 millioner kroner i fjerde kvartal, en vekst på 12,4 prosent fra tilsvarende periode i fjor. For A-pressens lokalmedievirksomhet utgjør nettinntektene 16,3 prosent av de totale annonseinntektene i kvartalet.

Les også: - En god løsning for TV2

Godt reklamemarked
Et svært godt tv-reklamemarked i fjerde kvartal og medhold i kabeltvistnemnda ga TV 2 en inntektsvekst på 15 prosent. Trykkerivirksomhetene både i Norge og Russland har god utvikling og økt bruttofortjeneste.

Konsernets kostnader øker med 3,9 prosent i kvartalet. Økningen er knyttet til ekstra satsninger på høstskjema og nye produksjoner i TV 2, samt økt produksjon i de russiske trykkeriene. Økt papirpris og offensiv satsning på gratisaviser og lokale avisprodukter bidrar også til noe høyere varekostnader i avisene. I tillegg er kvartalsresultatet belastet med totalt 31 millioner i engangskostnader, blant annet rådgivningshonorarer i forbindelse med kjøpet av Edda Media.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: A-pressen

Avisvirksomheten har en EBITDA på 55 millioner kroner i fjerde kvartal, 12 millioner kroner bedre enn tilsvarende periode i fjor. Resultatfremgangen skyldes en forbedring i underliggende drift. Opplagsnedgangen for lokalavisene har flatet noe ut og er på -2,4 prosent mot -2,6 prosent per tredje kvartal. Opplagsinntektene har en vekst på 1,6 prosent, mens papirannonseinntektene har en nedgang på 2 prosent i kvartalet.

Les også: Egmont betaler 2,1 milliarder for resten av TV 2

Trykkerivirksomhetene i både Norge og Russland har en god utvikling. Trykk Norge har en EBITDA på 33 millioner kroner, 8 millioner bedre enn tilsvarende periode i fjor. Trykk Russland har en EBITDA på 23 millioner kroner, 2 millioner kroner bedre enn i fjor på tross av en svekket valutakurs og ekstraordinære tap på fordringer på 5 millioner. EBITDA-marginene er på hhv. 24 og 19 prosent.

A-pressen har en solid finansiell posisjon. Egenkapitalandelen er på 33,4 prosent per 31.12.2011. Som følge av salget av aksjene i TV 2 har A-pressen i februar innfridd all gjeld.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.