*Nettavisen* Økonomi.

Resultatfall for Budstikka

Foto: (Budstikka)

Likevel leverte Asker og Bærums Budstikke nesten 4 millioner på bunnen i årets fire første måneder.

30.05.11 13:48

Driftsinntektene for Asker og Bærums Budstikke ASA (Budstikka.Media) var per første tertial 2011 65,4 millioner kroner, noe som er en økning på 10,7 prosent fra i fjor. Veksten skyldes økte reklameinntekter, økte digitale inntekter og kjøp av fulldistribusjonsavisene Askeravisen og Bærumsavisen.

Budstikka.Media oppnådde et resultat etter skatt på 3,9 millioner kroner i første tertial 2011. Det er en resultatnedgang på 5,7 millioner kroner mot samme periode i 2010.

Resultatet i første tertial 2010 var påvirket av bortfall av gammel AFP-ordning, som ga en engangseffekt på 4,9 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet i første tertial 2011 ble 2,0 millioner kroner som er en nedgang på minus 6,7 millioner kroner. Justert for AFP-effekten er nedgangen i driftsresultatet på minus 1,8 millioner kroner fra i fjor.

- I mars ble Budstikkas nye helgesatsing på fredager og lørdager lansert, og en omfattende opplagskampanje ble gjennomført i april. Den ga 965 nye betalende abonnenter, som tyder på at den nye helgesatsingen har blitt godt mottatt hos våre lesere. Denne satsingen har påvirket driftskostnadene med i overkant av 1,0 millioner kroner i første tertial. Opplaget var per første tertial 25 710, en nedgang på 520 abonnenter fra årsskiftet.

Veksten i antall daglige brukere på budstikka.no var i første tertial 2011 på 29 prosent i forhold til samme periode i fjor, med 21 027 daglige brukere i snitt for april.

Den positive utviklingen for det majoritetseide selskapet Tjenestetorget AS fortsatte med en inntektsvekst på 40 prosent og resultatvekst på 0,2 millioner kroner til 0,7 millioner kroner i første tertial 2011. Budstikka.Media kjøpte 100 prosent av aksjene i fulldistribusjonsavisene Asker- og Bærumsavisen AS i februar i år. Selskapet er i en oppbyggingsfase, og fikk et driftsresultat på minus 0,5 millioner kroner i første tertial 2011, heter det i en pressemelding.

- Vi har gjennom de satsinger som er gjort i første tertial posisjonert oss for videre utvikling og vekst i 2011, skriver adm. direktør Terje Tandberg i en melding.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.