NA24.no

Resultatfall for Budstikka

(Budstikka)
Sist oppdatert:
Likevel leverte Asker og Bærums Budstikke nesten 4 millioner på bunnen i årets fire første måneder.

Driftsinntektene for Asker og Bærums Budstikke ASA (Budstikka.Media) var per første tertial 2011 65,4 millioner kroner, noe som er en økning på 10,7 prosent fra i fjor. Veksten skyldes økte reklameinntekter, økte digitale inntekter og kjøp av fulldistribusjonsavisene Askeravisen og Bærumsavisen.

Budstikka.Media oppnådde et resultat etter skatt på 3,9 millioner kroner i første tertial 2011. Det er en resultatnedgang på 5,7 millioner kroner mot samme periode i 2010.

Resultatet i første tertial 2010 var påvirket av bortfall av gammel AFP-ordning, som ga en engangseffekt på 4,9 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet i første tertial 2011 ble 2,0 millioner kroner som er en nedgang på minus 6,7 millioner kroner. Justert for AFP-effekten er nedgangen i driftsresultatet på minus 1,8 millioner kroner fra i fjor.

- I mars ble Budstikkas nye helgesatsing på fredager og lørdager lansert, og en omfattende opplagskampanje ble gjennomført i april. Den ga 965 nye betalende abonnenter, som tyder på at den nye helgesatsingen har blitt godt mottatt hos våre lesere. Denne satsingen har påvirket driftskostnadene med i overkant av 1,0 millioner kroner i første tertial. Opplaget var per første tertial 25 710, en nedgang på 520 abonnenter fra årsskiftet.

Veksten i antall daglige brukere på budstikka.no var i første tertial 2011 på 29 prosent i forhold til samme periode i fjor, med 21 027 daglige brukere i snitt for april.

Den positive utviklingen for det majoritetseide selskapet Tjenestetorget AS fortsatte med en inntektsvekst på 40 prosent og resultatvekst på 0,2 millioner kroner til 0,7 millioner kroner i første tertial 2011. Budstikka.Media kjøpte 100 prosent av aksjene i fulldistribusjonsavisene Asker- og Bærumsavisen AS i februar i år. Selskapet er i en oppbyggingsfase, og fikk et driftsresultat på minus 0,5 millioner kroner i første tertial 2011, heter det i en pressemelding.

- Vi har gjennom de satsinger som er gjort i første tertial posisjonert oss for videre utvikling og vekst i 2011, skriver adm. direktør Terje Tandberg i en melding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere