*Nettavisen* Økonomi.

Røkke knekker nye nøtter

Foto: (Aker ASA)

Lagd oppfølger til reklamefilmen «Nøtteknekker».

02.09.09 11:11

Aker har laget en oppfølger som får premiere på TV 2 i kveld.

Filmen har fått navnet «Made by Norway» og er i likhet med «Nøtteknekker» tre minutter lang. Sistnevnte fikk mye oppmerksomhet da den ble sendt 13 ganger før valgkampen i 2005. Flere i reklamebransjen var skeptiske til filmen, men samtidig vant den publikumsprisen «Gullfisken» og ga stor søking til selskapet.

- Vi forsøker å gjøre om igjen det vi gjorde for fire år siden. Også denne gangen er virkemidlet en industrifortelling formidlet i reklametid på TV2, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker.

Det er reklamebyrået Bates og regissør Erik Poppe som står bak filmen. Poppe regisserte også «Nøtteknekker», men da var det reklamebyrået Grey som hadde Aker på kundelisten.

Klikk på bildet for å forstørre.

ALVORLIG PRIS: Alec Baldwin delte ut prisen til Erik Poppe under Hamptons-festivalen. - Filmen er fantastisk, sier Baldwin. Foto: Hal Horowitz/Elevation Photos/NFI

- Reklamebyrået Bates, regissøren Poppe og hans team har skapt et lite kunstverk. Som all kunst kan også vår industrifortelling tolkes på mange måter. Vi håper og tror at den også vil skape hyggelig assosiasjoner hos seerne, og at den blir oppfattet som et klapp på skulderen til alle i norsk industri, sier Drangeid.

Filmmusikken er laget av Johan Söderqvist, som nylig vant Amanda-prisen i kategorien for beste musikk for filmen deUSYNLIGE. Det har kostet omtrent tre millioner kroner å produsere filmen.

Aker brukte rundt syv millioner kroner for produksjon og visningtid til «Nøtteknekker».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag