NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Rydder i NRK-nyhetene

Den nybakte NRK-sjefen fikk en tøff start på jobben denne uken.

I går ble det klart at nyhetsdivisjonen i statskanalen måtte kutte 25 millioner. Samlet nyhetsstrøm, mindre bruk av vikarer, sammenslåing av redaksjoner og sterkere satsning på å bygge merkevare er konstituert nyhetsredaktør Jon Gelius’ fasit.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Det er helt klart at dette ble tøff start, forteller det profilerte nyhetsankeret til NA24 Propaganda.

Allerede tredje arbeidsdag måtte han ta fram sabelen. Det er en vanskelig arbeidsoppgave som nå ligger på pulten til nyhetssjefen.

- Det er ingen enkel jobb, men vi har valgt verne merkevarene våre. Alle våre primtime sendinger på radio og TV vil ikke bli berørt. Nyhetsmorgenen på radio og våre hovedsendinger på TV om kvelden skal fortsatt være et satsingsområde, sier han.

Vil bruke mer telefon og radio
Han vil ikke være konkret på hvor mange hoder som må gå, men forteller at sammenslåing av redaksjoner og innhold er et av tiltakene.

- Vi har laget en nyhetsstrøm, slik at man vil møte den samme lyden i radio og TV i våre nyhetsoppdateringer gjennom dagen.

Et annet grep kanalen nå gjennomfører er mer bruk av telefonintervjuer. Innslag fra radio vil også i større grad bli brukt på TV.

- Radio har en hurtighet som ikke TV har. Vi skal fortsatt være raskest ute med siste nytt, reklamerer han.

Vil fortsetter å kutte
Vil det komme ytterligere kutt?

- Det er viktig å si at vi er ikke alene. Det skjer store omveltninger i media, men vi har nok et gunstigere utgangspunkt en mange av våre konkurrenter. Husk på at vi kutter bare en femtepart av det de kommersielle kanalene nå må gjøre. Men vi vil fortsette å justere til vi oppnår ønsket økonomisk effekt, lover han.

På tross av en humpete start synes han det er et privilegium å få lede landets største nyhetsredaksjon.

- Det er en beinhard konkurranse på nyheter. Men vi skal lykkes. Jeg er genuint opptatt av journalistikk og nyheter.

Tar nisjekanaler på alvor
Gelius mener og så statskanalen har godt av å møte økende konkurranse.

- Vi har en særstilling i Norden. Våre nabolands rikskringkastere har møtt konkurransen på en helt annen måte. Daglig ringer kollegaer meg fra våre naboland og ønsker å vite mer om hva vi har gjort for å lykkes og inneha den sterke posisjonen vi har i kampen med de kommersielle kanalene, sier han og påpeker konkurransen skjerper innsatsen.

Gelius er også opptatt av kanalene som ofte går under kategorien «andre» i TV-målingene.

- 25%, eller hver fjerde seer, følger disse kanalene. Dette er konkurrenter som vi nå må begynne å ta på alvor, mener han.

Ankrenes storhetstid er forbi
Framtidens nyhetsformidling vil bli annerledes mener nyhetssjefen. De trofaste lytterne og seerne vil dø ut.

- Vi må tenke annerledes i vår nyhetsformidling. Tiden hvor folk satt seg ned for å vente på neste nyhetssending er forbi. Man vil i framtiden i shoppe nyheter. Vår podkasting er et eksempel på dette. Man kan se og høre nyheter når man selv ønsker. Vår viktigste lytter og seer i framtiden er mer troløs, sier han.

- Vi skal huske på digital formidling gir et nytt helt univers.

Han mener det for NRK blir stadig mer viktig å bygge merkevare. En merkevare som folk vil ha.

- Hos NRK skal seeren og lytteren vite at de får kvalitet, tillit og troverdighet uansett plattform. Og de vil få det når de selv ønsker det.

Gelius mener også at ankrenes storhetstid er over.

- Det er merkevaren publikum vil kjenne igjen. Og da er det viktig at vi er best på nyheter.

Om publikum er villig til å betale for innhold på nettet er han noe mer usikker på.

For lite til eget CNN
- Jeg har enda til gode å se noen solide salgstall på salg av innhold på nett. Det er ingen noe kommersiell suksess. Betalingsviljen er ikke særlig høy. Som allmennkringkaster har vi en unik mulighet å gjøre tilgjengelig innhold som man kan se på når som helst og hvor som helst.

Det er relativt få som er så fryktelig opptatt nyheter at de er villige til å betale for det mener han.

- Om man har en nisjekanal med et spesielt innhold vil man kanskje kunne nå en liten menighet. Men det er ikke noe særlig økonomi i dette, sier nyhetssjefen.

Han er også skeptisk til en ren TV-nyhetskanal i Norge.

- NRK kommer aldri til å lage en ren nyhetskanal. Det koster mer enn det smaker. Det at vi er der for deg og har tv-sendinger hver time og går inn i skjema ved viktige nyheter dekker behovet, mener han.

- Men når det er sagt skjønner jeg TV 2. Dette er nok mer en strategisk beslutning om å ta en ledig slot som ikke kanalen ville miste til andre. Men det er ingen tvil om at det er en dyr kanal å drive. Norge er for lite til å ha sitt eget CNN.

Hører og ser hele Norge
Han mener at NRK er godt rustet i forhold til nyhetskampen.

- Vi skal ikke bare tilby nyheter. Vi skal også ha rom til fordypning i nyhetsbildet. Vi har mange eksempler på dette i vårt sendeskjema. Vi skal også presentere nyheter på andre måter, sier han og trekker fram «I kveld» som et eksempel på en innovativ tilnærming til nyhetsbildet.

Det er begrenset plass i Dagsrevyen. Og nyhetssendingen inneholder færre innslag i dag sammenlignet med for noen år siden.

- Vi har også et unikt distriktsnett. Vi har øyne og ører i hele Norge. Våre 12 distriktskontorer sørger for at vi er der når det skjer. Vi har også mange solide distriktssendinger. Dette er kanskje en av våre viktigste oppgave som allmennkringkaster.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere