Samler nordisk byggbransje

Et bredt team fra Creuna og Snøhetta Design jobbe sammen med Nordisk Innovation for å styrke nordisk byggbransje.

Et bredt team fra Creuna og Snøhetta Design jobbe sammen med Nordisk Innovation for å styrke nordisk byggbransje. Foto: (Creuna/Snøhetta Design)

Creuna og Snøhetta Design inngår samarbeid.

Gjennom sterke kommunikasjonstiltak planlegger Nordisk Innovation å samle nordisk byggbransje i løpet av de neste to årene. Strategi og gjennomføring av kommunikasjonen er vunnet av kommunikasjonsbyrået Creuna og Snøhetta Design.

- Byggbransjen i Norden skal samles rundt visjonen om å skape energieffektive og bærekraftige løsninger for framtiden. I så måte spiller programmet på lag med viktige trender, og vil få drahjelp fra lovgivning og andre sterke føringer fra myndighetene i alle nordiske land, sier Eili Vigestad Berge i Nordisk Innovation, i en melding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Nordic Built er et initativ fra de nordiske næringsministrene og Nordisk Ministerråd.

En av de store utfordringene til prosjektet ligger i å få til en reell kraftsamling i en bransje som er sterkt fragmentert, både når det gjelder funksjon, geografi og størrelse på aktørene. Det er på dette feltet Nordisk Innovation mener kommunikasjon vil spille en viktig rolle.

Stor og spennende kommunikasjonsjobb
Å etablere Nordic Built som en sentral og synlig aktør i en krevende arena vil stille store krav til kommunikasjonsarbeidet. Maktbalansen er radikalt forskjøvet over de siste tiårene, og det er mottakerne som i stadig større grad setter agendaen og bestemmer hvilke budskap de vil ta til seg og ta hensyn til.

- Nordic Built har høye ambisjoner, og vi i Creuna og Snøhetta Design er inspirert av denne oppgaven og at det har potensiale for å endre en hel bransje. Vi gleder oss til å sette i gang med arbeidet, som går på tvers av grenser, både geografisk og faglig. Vi har presentert en løsning som vil skape betydelig oppmerksomhet, både i og utenfor byggbransjen, sier en hemmelighetsfull administrerende direktør Gaute Engbakk i Creuna, i meldingen.

- All kommunikasjon, enten det er grafisk design eller reklame i digitale kanaler, baserer seg på et logisk konsept. Snøhetta har i alle år utviklet konsepter som utgjør bærebjelken i alle prosjekter, hvor en av suksesskriteriene er inkludering av oppdragsgiver. Creuna, Snøhetta Design og Nordic Built har sammen vært på prototypingsverkstedet, ikledd forkleder og skaperglede, og skapt bokstavelig talt grunnstenen til en visuell identitet og tilhørende kommunikasjon som sammen skal løse kommunikasjonsjobben, uttaler administrerende direktør Martin Gran i Snøhetta Design, i meldingen.

Kontrakten har en samlet verdi på fire millioner kroner over de neste to årene, og arbeidet er allerede i gang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.