Gå til sidens hovedinnhold

Sammen mot Google

Microsofts bud på Yahoo viser angst for Google - og hvor uforutsigbar IT-bransjen er.

(NA24-KOMMENTAR): Fredag ble det kjent at Microsoft vil by nesten 45 milliarder dollar for nettselskapet Yahoo. Dette er det største oppkjøpet innen IT-bransjen noen sinne.

Mer enn noe annet vitner det om sterk frykt for Google, som er i ferd med å bli like dominerende på internett som Microsoft har vært på PC-en.

Så sterk har Googles fremgang vært, at Yahoo er blitt erklært en fiasko, til tross for at selskapet har vist bra vekst, og i 2007 fikk et resultat etter skatt på 660 millioner dollar av en omsetning på 7 milliarder. Mange selskaper ville nok sagt seg mer enn fornøyd med dette.

Men veksten og overskuddene har avtatt, og aksjemarkedet er klar i sin dom. Siden Google ble børsnotert i 2004 er børsverdien femdoblet til 160 milliarder dollar. I samme periode hadde verdien av Yahoo falt, og var drøyt 25 milliarder dollar, før Microsoft-verdien ga et løft på 48 prosent fredag.

Microsoft er på sin side fortsatt en pengemaskin av en annen verden. I siste regnskapsår (som sluttet sist sommer) hadde selskapet et resultat etter skatt på drøyt 14 milliarder dollar av en omsetning på 51 milliarder. Børsverdien er drøyt 280 milliarder dollar. Både omsetning og overskudd øker jevnt og trutt, men børsen ser ikke lenger Microsoft som et vekstselskap. Aksjekursen har knapt steget i den perioden Google er femdoblet.

Problemet til Microsoft er at det aller meste av overskuddet kommer fra PC- og serverprogramvare, blant annet Windows og Office-pakken, segmenter med moderat vekst. De fleste regner med at mer og mer av verdiskapningen i fremtiden vil skje på nettet, og Microsoft har gjentatte ganger understreket alvoret i sin nettsatsing, men får det likevel ikke helt til.

Håpet er at kombinasjonen med Yahoo endelig skal bli en troverdig utfordrer for Google, både når det gjelder søk, andre tjenester og annonsesalg. Det siste er ikke minst viktig. Google er mest kjent for sitt søk, men den kommersielle suksessen skyldes vel så mye et overlegent system for å plassere relevante annonser både knyttet til eget søk og andre nettsteder.

Tankevekkende
Det gjenstår å se hvordan tvekampen går, forutsatt at Yahoo-aksjonærene sier ja. Men dette er uansett en tankevekkende situasjon, på mange måter.

For det første vil mange si at historien gjentar seg. I Microsofts barndom var IBM det dominerende dataselskapet. Men IBM var tungrodd og fastlåst i gamle tankebaner. Da IBM lanserte den første PC-en i 1981, valgte selskapet å bruke Microsofts MS-DOS som operativsystem. Det sier litt om hvor lavt IBM prioriterte PC-satsingen. Og det åpnet for Microsofts jerngrep om markedet for PC-programvare.

(Mrd. dollar)

Omsetning

Resultat
e. skatt

Børsverdi

Microsoft

51,1

14,1

283

Google

16,6

4,2

161

Yahoo

7,0

0,7

38

I dag er det Microsoft som er blitt stort og byråkratisk, og sliter med å holde følge med nykommeren Google.

Det er også interessant at Yahoo i sin tid faktisk hjalp Google. Da Google var i sin barndom, var Yahoo allerede en etablert og mye brukt nettportal. Men Yahoo så ikke på søk som en sentral tjeneste, og i 2000 tok Yahoo i bruk Google som søketjeneste på sin egen portal, samtidig som Yahoo gikk inn som investor i Google. Dermed bidro Yahoo til å styrke det som skulle bli selskapets verste konkurrent.

Det er også et utall tilfeldigheter som har preget utviklingen. Google hadde i begynnelsen ingen idé om hvordan selskapet skulle tjene penger på den kraftig voksende søketrafikken, og snublet nærmest inn i det som ble AdWords-systemet - målrettede tekstannonser koblet opp mot søkeord.

Det er også tankevekkende at Microsoft i det hele tatt kan håpe å få et Yahoo-kjøp godkjent av konkurransemyndighetene etter et tiår i kontinuerlig stillingskrig og mangfoldige milliarder i bøter og advokatkostnader. Men på nettet er det ikke Microsoft, men Google, som kan bli nesten-monopolist.

Hovmod står for fall
Men mest av alt vitner dette om hvor turbulent og uforutsigbar PC- og internettbransjen er. Ja, det finnes fantastisk lønnsomme flaggskip, men i kjølvannet ligger det mye vrakgods. På 1980- og 1990-tallet hadde Microsoft mange store konkurrenter, som Ashton-Tate, Borland, WordPerfect, Novell og Lotus. I dag er disse borte eller skygger av hva de engang var.

Søkemarkedet på internett hadde også en rekke aktører. Norske Fast, som nå er i ferd med å bli kjøpt opp av Microsoft, var tidlig ute med sin søkemotor AlltheWeb, men også Inktomi, Lycos, AltaVista og Excite var viktige konkurrenter.

Og stadig er det nye utfordrere. Det er YouTube og Skype, det er MySpace og Facebook.

I dag synes Google nesten uovervinnelig på nettet, men dette er en bransje hvor hovmod står for fall. Om fem år er det kanskje Google som er feit og gammelmodig, og som forsøker å gjenvinne tapt ungdom gjennom oppkjøp og fusjoner.

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Hiv dritten!
Snart gratis penger
Spinnville klimaforskere
Kritisk uke for børsene
USA-hat som drivkraft

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley