*Nettavisen* Økonomi.

Samtiden «Årets Tidsskrift»

Fikk første pris som «Årets Tidsskrift i Norge».

29.06.07 10:48

Tidsskrift Foreningen delte for første gang ut prisen «Årets Tidsskrift i Norge» i dag.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Av totalt 16 kandidater, ble Samtiden, Norges største og eldste allmennkulturelle tidsskrift, kåret til årets vinner.

Lever opp til sitt navn
I sin begrunnelse skriver juryen, ledet av Dagbladets kulturredaktør Hege Duckert, at det har vært spennende, men også krevende å velge en vinner, blant annet fordi det er såpass mange ulike typer tidsskrifter og store forskjeller i ressurser blant de.

Juryen skriver videre at Samtiden vant fordi det «er det tidsskriftet som i størst grad lever opp til navnet sitt, og forholder seg til sin samtid». I tillegg står det at «tidsskriftet har vist en uvanlig evne til fornyelse, har et stort spenn og legger vekt på et tydelig kulturelt engasjement».

Også Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift fikk hederlig omtale av juryen.

Veldig fornøyd
Cathrine Sandnes, redaktør i Samtiden, er utrolig fornøyd med prisen.

- Det er selvfølgelig veldig, veldig hyggelig å motta en slik pris, og bra å få en slik god tilbakemelding. Det å jobbe med et tidsskrift i Norge er litt som å drive dugnad i idretten, og ut av alle som jobber med tidsskrifter er nok de eneste som tar seg godt betalt trykkeriene, sier hun til NA24 Propaganda.

Ifølge Sandnes er det gjerne andre mål enn penger som gjør at man velger å jobbe med tidsskrifter.

- Det er viljen til å bidra til en utvidet offentlighet som driver oss. Jeg må ærlig si at jeg synes det er utrolig oppløftende å være på jobb. Jeg får muligheten til å sitte å tenke og lure hele tiden. I tillegg møter vi enormt mye velvilje fra dem som skriver for oss, folk jobber utrolig hardt og lenge. Det er også mange tidsskrifter her i landet som holder et utrolig høyt nivå, sier hun.

Samtiden, som kommer ut fire ganger i året, drives hovedsakelig av inntekter fra abonnement og salg.

- Ja, vi drives 50 prosent av salg og 50 prosent av abonnement. Bare i løpet av den perioden jeg har vært her har vi fått over 300 nye abonnenter, i tillegg har Narvesen bestilt 1800 flere eksemplarer for salg, så vi har økt mye den siste tiden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag