*Nettavisen* Økonomi.

Sår tvil om mer fotball-penger

Foto: (Scanpix)

Telenors fotballdirektør mener fotballen ikke bør budsjettere med økte tv-inntekter.

25.01.08 07:27

Konkurransen om rettighetene for Tippeligaen de neste årene skal snart i gang, og det er klart at fotballforbundet, Norsk Toppfotball og klubbene satser på økte rettighetsinntekter.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Forrige gang rettighetene var ute til salgs endte salgssummen på en milliard norske kroner, hvor rundt 200 millioner per år er betaling for tv-rettighetene til Tippeligaen.

Må regnes hjem
Telenors fotballdirektør Christian Bernau sier det ikke er gitt at rettighetsinntektene øker ved denne runden.

- Selv om det har vært et hopp i prisen på rettighetene både i Danmark og England er det ikke gitt at det blir noen økning i Norge. Det er ikke noen automatikk i det, hvert rettighetskjøp må kunne regnes hjem, sier Bernau til NA24 Propaganda.

Rettighetene til den danske ligaen gikk for rundt 300 millioner kroner per sesong.

Han sier de sitter med en langt bedre oversikt over hva rettighetene kan gi av inntekter etter å sittet med rettighetene sammen med TV 2 de siste to sesongene.

- Det er ikke noen tvil om at fotball er viktig. Hvordan regnestykket ser ut er avhengig av hva man velger å legge inn eller ta ut. I et stort selskap som Telenor er det mange som regner på dette og det er bra kvalitetssikret hva rettighetene gir av butikk, sier Bernau.

- Umulig å anslå verdien nå
Han sier det er for tidlig å spekulere i hva prisene kan bli ved denne forhandlingsrunden.

- Det er ennå ikke kjent hva som er til salgs. Vi vet at det er fotballrettigheter, men vi vet ennå ikke om det skal selges som en pakke, om det skal selges separat til forskjellige medieplattformer eller om hele pakken skal stykkes opp til mindre pakker som i Danmark. Det blir bare spekulasjoner å snakke om pris så lenge produktpakken ikke er kjent, sier Bernau.

Han sier de ennå ikke har bestemt seg for å by.

- Vi vet ikke når forhandlingene begynner, men forbereder oss. Det er ikke tatt noen beslutning om at vi skal by, men det er klart at vi er interessert i å se på tilbudet, sier Bernau.

Kjenner ikke konkurransen
Ved forrige runde ble prisen drevet i været av «plattformkrigen» mellom Viasat og NRK på den ene siden og TV 2/Viasat på den andre. Også SBS bød på rettighetene forrige gang.

- Det har skjedd endringer mellom Canal Digital og Viasat i form av avtalen om ikke-eksklusivitet på satellitt. Selv om Canal Digital ikke eier rettighetene så vil de fremdeles kunne vise mange av kampene, og det er forskjellig fra forrige runde. Det er ikke gitt at de samme som bød sist også vil by nå, så det er umulig å si hvordan en eventuell budkamp vil bli nå. Det er de samme reglene som ved boligsalg: Jo flere som er interessert i eiendommen din, jo bedre blir gjerne prisen, sier Bernau.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.