*Nettavisen* Økonomi.

Satser på sosial gaming

Chester Lawrence Laquian (t.v.) og David Garcia. Foto: Vender

Vender henter gaming-topper.

Det nystartede digitalbyrået Vender kickstarter nå sin Creative-avdeling med tre utviklere i super-klassen. Med seg i bagasjen har de CVer som inkluderer spillutvikling for Nintendo og Xbox, i tillegg til egenutviklede AR-applikasjoner og animasjoner. Daglig leder i Vender Creative, David Garcia, er fornøyd med tilvekstene:

- Med disse sterke hodene på plass er vi meget godt rustet til å utvikle de beste applikasjonene for sosiale medier. Sosial gaming blir et nøkkelord i 2012 når bedrifter skal ta grep om brukernes tid i sosiale medier. Denne gjengen kan gaming bedre enn noen andre, sier han i en melding

De nye som har ankommet er Chester Lawrence Laquain, Roar Flølo og Tom Henrik Aadland. De går alle inn som partnere i Vender Creative. Laquiain og Flølo har lang erfaring sammen, og var begge med på oppstartene i spillselskapene Innerloop, Papaya interactive og Artplant i tillegg til at de har flere år i Funcom sammen. Aadland har utviklet en rekke nettsteder der publiseringsverktøy og netthandel står sentralt.

- Vender satser på utvikling av spill, augmented reality og automatisert publisering. Vi opplever også at kundene våre har blitt bevisste på de samme produktene. Tine har nettopp lansert sin AR-kampanje på melkekartongene og vi lanserer denne uken en AR-kampanje for en stor norsk kunde. Markedet begynner å modnes, og med disse tre utviklerne er vi i posisjon til å levere hva det skulle være, sier Garcia i meldingen.

Laquian har formell rolle som kreativ leder i det nye selskapet. Den rutinerte spillmakeren gleder seg til å ta fatt på det norske markedet.

- Den sosiale spillingen har gitt en ny dimensjon til gaming, folk spiller sammen og mot hverandre over nettet i mye større grad enn tidligere. I Vender skal vi utvikle dette overfor det norske markedet. Vi skal ta med oss det vi kan fra store spill-produksjoner inn i en kommersiell verden på sosiale plattformer, sier han i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag