*Nettavisen* Økonomi.

Schibsted kjøper annonseselskap

Foto: Solum, Stian Lysberg (Scanpix)

Kjøper majoriteten i Duplo Media.

Schibsted Vekst AS har ervervet 72% av aksjene i Duplo Media AS, som er en pionér innen selvbetjent bannerannonsering i Norden .- Vi tror at markedet for selvbetjent annonsering vil vokse betydelig de nærmeste årene, sier Lars Vangen Jordet, adm.dir. i Schibsted Vekst AS,melder selskapet i en pressemelding.

Selskapets automatiserte annonseløsning, EasyAd, kan vise til gode resultater etter kort tid,skriver Schibsted i meldingen.

- Selvbetjening gir annonsørene større kontroll og mer fleksibilitet, samtidig som det er kostnadseffektivt. Gjennom Duplo Media er Schibsted Vekst godt posisjonert til både å drive dette markedet framover og ta del i verdiskapningen innen dette feltet, sier Vangen Jordet i meldingen.

Annonsesystemet EasyAd ble først tatt i bruk i fjor høst etter en lengre utviklingsperiode. Sentrale kunder er Dagbladet.no, Aller Internett og A-pressen. EasyAd sørger for at nettstedene kan omsette mer av trafikken i betalte annonsevisninger, samtidig som flere bedrifter får tilgang til å annonsere på nett. Løsningen er den eneste i sitt slag i Norge.

- Vi er svært tilfreds med å få Schibsted Vekst inn på eiersiden, sier daglig leder, medeier og gründer Bengt Berglund. For oss har det vært viktig å finne en finansiell og industriell løsning, da det betyr at vi kan utvikle EasyAd raskere og gi et enda bedre tilbud til nettsteder og annonsører,sier han i meldingen.

Schibsted Vekst AS er en del av Schibsted Media Group. Virksomheten investerer i og utvikler norske online vekstselskaper. Duplo Media AS er Schibsted Vekst sin første investering i norske gründervirksomheter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.