*Nettavisen* Økonomi.

Schibsted kjøper mer rubrikk

Terje Seljeseth,Administrerende direktør i Schibsted Classified Media. Foto: Schibsted

Kjøper majoriteten i ledende irsk rubrikknettsted.

Schibsted Media Group har inngått avtale om å kjøpe 50,09 prosent av DoneDeal.ie, det ledende rubrikknettstedet for bil og generalist i privatmarkedet i Irland.

DoneDeal.ie hadde driftsinntekter på rundt EUR 2 milioner. i første halvår 2011. Det var en vekst på om lag 70 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2010. Selskapet har positivt driftsresultat.Schibsted rett til å øke eierandelen til 90,1 prosent om to år og til 100 prosent om fem år. Dette vil skje til markedspris.

DoneDeal.ie passer godt inn blant Schibsted Classified Medias virksomheter i etablert fase. Nettstedet har mange likhetstrekk med Blocket-konseptet, og er klar markedsleder innenfor generalist («torget-annonser») og bil for private. DoneDeal.ie er det tredje mest besøkte nettstedet i Irland ifølge DoubleClick AdPlanner , og har en sterk merkevare i landet. Å annonsere på DoneDeal.ie koster tre euro per annonse.

DoneDeal.ie ble etablert i juni 2005. Gründerne er ekteparet Fred og Geraldine Karlsson. Fred Karlsson vil fortsette i ledelsen av selskapet og som medeier.

- Vi er godt fornøyd med å innlemme DoneDeal.ie inn i familien av rubrikknettsteder i Schibsted. En sterk nummer én-posisjon og god lønnsomhet gjør at Irland blir Schibsteds femte land med rubrikknettsteder i etablert fase. Oppkjøpet vil være er nok en bidragsyter til fortsatt god lønnsom vekst for online rubrikk i Schibsted fremover, sier adm. direktør i Schibsted Classified Media, Terje Seljeseth i en melding.

Schibsted er fra før en betydelig rubrikkaktør i Europa. Her hjemme er Finn.no deres største rubrikksatsing.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag