NA24.no

Schibsted kjøper mer rubrikk

Terje Seljeseth,Administrerende direktør i Schibsted Classified Media.
Terje Seljeseth,Administrerende direktør i Schibsted Classified Media. Foto: Schibsted
Kjøper majoriteten i ledende irsk rubrikknettsted.

Schibsted Media Group har inngått avtale om å kjøpe 50,09 prosent av DoneDeal.ie, det ledende rubrikknettstedet for bil og generalist i privatmarkedet i Irland.

DoneDeal.ie hadde driftsinntekter på rundt EUR 2 milioner. i første halvår 2011. Det var en vekst på om lag 70 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2010. Selskapet har positivt driftsresultat.Schibsted rett til å øke eierandelen til 90,1 prosent om to år og til 100 prosent om fem år. Dette vil skje til markedspris.

DoneDeal.ie passer godt inn blant Schibsted Classified Medias virksomheter i etablert fase. Nettstedet har mange likhetstrekk med Blocket-konseptet, og er klar markedsleder innenfor generalist («torget-annonser») og bil for private. DoneDeal.ie er det tredje mest besøkte nettstedet i Irland ifølge DoubleClick AdPlanner , og har en sterk merkevare i landet. Å annonsere på DoneDeal.ie koster tre euro per annonse.

DoneDeal.ie ble etablert i juni 2005. Gründerne er ekteparet Fred og Geraldine Karlsson. Fred Karlsson vil fortsette i ledelsen av selskapet og som medeier.

- Vi er godt fornøyd med å innlemme DoneDeal.ie inn i familien av rubrikknettsteder i Schibsted. En sterk nummer én-posisjon og god lønnsomhet gjør at Irland blir Schibsteds femte land med rubrikknettsteder i etablert fase. Oppkjøpet vil være er nok en bidragsyter til fortsatt god lønnsom vekst for online rubrikk i Schibsted fremover, sier adm. direktør i Schibsted Classified Media, Terje Seljeseth i en melding.

Schibsted er fra før en betydelig rubrikkaktør i Europa. Her hjemme er Finn.no deres største rubrikksatsing.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere