NA24.no

Schibsted mektige uansett

Sist oppdatert:
Schibsteds makt bekymrer, selv uten Media Norge.

Med et klart varsel om at Media Norge-fusjonen ikke vil gå gjennom Medietilsynet slik Schibsteds eierposisjoner er i dag, jubles det nærmest hos konkurrentene. Likevel er det bekymret for eierposisjonene til landets største mediekonsern, uavhengig av en eventuell fusjon.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Uavhengig av Media Norge er eierskapssituasjonen annerledes enn den var for ett år siden. For Schibsted vil ha en meget sterk posisjon i markedet med de konstellasjonen og samkjøringene selskapet driver med sammen med de fire store, sier Edda Media-sjef, Jan Moberg, til NA24 Propaganda.

LES OGSÅ: Griper inn mot Media Norge

Aviskontroll
Moberg sikter til at Schibsted siden i fjor har sikret seg økonomisk kontroll over både Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, fra før har konsernet kontrollen i Fædrelandsvennen og sitter med negativ kontroll i Adresseavisen.

- Bildet blir at Schibsted uavhengig av fusjonen vil være kraftig posisjonert, fordi Schibsted sitter med disse eierposisjonene. Vi er jo ikke tilbake til for ett år siden, strukturen er uansett annerledes. Slik jeg ser det blir det en sterk konstellasjon uavhengig av Media Norge, sier Moberg som er i England da NA24 Propaganda får ham i tale. Moberg presiserer at han ikke har fått gått i dybden i varselet fra Medietilsynet.

- Det er helt riktig at Schibsted får en dominerende posisjon uavhengig av fusjonen. Altså, samarbeidet og samordningen er kommet langt og fortsetter antakelig, men det kan jo hende at Medietilsynet og kanskje Konkurransetilsynet i forlengelsen av dette vil se nærmere på den samordning som skjer og vurdere den totale makt det gir Schibsted, sier konsernredaktør for forretningsutvikling i Berner Gruppen, John Arne Markussen, til NA24 Propaganda.

Berner Gruppen eier Dagbladet.

- Det er ikke overraskende. Det har vel heller skjedd ting denne vinteren som tilsier at det måtte være enklere for tilsynet å stanse fusjonen, spesielt etter kjøpet av Stavanger Aftenblad, sier Markussen.

LES OGSÅ: Selger Adressa-aksjer

Hadde ikke valg
Dette kjøpet mener Norsk Journalistlag må ha gjort det lett for tilsynet å komme med varselet.

- Vi mener at medietilsynet ikke hadde noe valg og at lovens bokstav er klar; er man over 33,3 prosent er det klart å legge ned forbud mot fusjonen. Schibsted ønsker å få vite hva Medietilsynet sier dersom de selger seg ut av Adressa, og det oppfatter jeg Medietilsynet ikke vil ta stilling til, sier NJ-leder Elin Floberghagen, til NA24 Propaganda.

- Vi har ment at til tross for Schibsteds mange gode egenskaper blir Media Norge for mye av det gode. Det er jo et varsel vi har ventet i lang tid, det mest spennende er hvordan fortsettelsen blir i forhold til konkurransemyndighetene, sier konsernsjef i NHST Media Group, Gunnar Bjørkavåg, til NA24 Propaganda.

Flere tilsyn
Medietilsynet er ikke det eneste tilsynet som skal ta stilling til fusjonen. Mandag kan Konkurransetilsynet komme med sitt vedtak om fusjonen.

Konkurrentene håper at også dette tilsynet vil sette en stopper for fusjonen.

- Det vil jeg ikke spå noe om, men det er klart at det kommer til å bli en svært dominerende konstellasjon markedsmessig, så jeg vil ikke bli overrasket om det kommer innsigelser der heller, sier Moberg i Edda Media.

- Jeg hadde trodd at Konkurransetilsynet ville være mest negativ til fusjonen, men jeg antar at de vil dele Medietilsynets vurdering, sier Bjørkavåg.

Det tror ikke fagforeningen på.

- Jeg har registrert at Schibsted synes det ikke er et problem, og det betyr vel at de har kommet til en slags enighet med tilsynet. Hva det går ut på vet jeg ikke, men jeg tror ikke tilsynet vil legge ned forbud. Medietilsynet er nok den hardeste nøtta for Schibsted, poengterer Floberhagen.

LES OGSÅ: Kan avlyse Adressa-salg

Se på eierskapet
Uansett om fusjonen til sist får tilsynenes velsignelser mener konkurrentene at Medietilsynet bør se nærmere på eierskapsposisjonen til Schibsted.

- Schibsted har siden i fjor høst styrket sin makt i regionsavisene i en så betydelig grad at jeg ikke vil bli overrasket at tilsynet vil se nærmere på enkelte transaksjonene som har funnet sted. Og den åpenbare samordning som pågår; fordi det jeg har lagt merke til i vurderingene fra tilsynene, er at man har langt sterkere oppmerksomhet knyttet til makt som ligger knyttet til kombinasjonen mellom papir og nett, sier Markussen.

Også Bjørkavåg i NHST mener Schibsteds dominerende posisjon i norsk media bør ses nærmere på.

- Ja, det bør i hvert fall unngås at vi får et Media Norge i alt bortsett fra navnet.

- Schibsted har signalisert å selge aksjene i Adressa, nå blir det opptil hva de gjør nå? De vil uansett ha en meget sterk posisjon ut ifra det de eier, konkluderer Moberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere