NA24.no

Schibsted sparer for nedgangstider

Sist oppdatert:
Skal kutte både i Aftenposten og i titler i Spania.

- Det vi gjør nå er å forberede oss på litt slakkere markeder, sa Finansdirektør Trond Berger på Schibsteds kvartalspresentasjon i formiddag.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Aftenposten hadde svakere tall i andre kvartal enn tilsvarende periode året før og skal gjennom et lønnsomhetsprogram.

Jobb og eiendom drar ned
- Det er særlig innen jobb og eiendomsannonsene nedgangen merkes i Aftenposten. Det som er positivt er at vi i samme periode ser at disse kategoriene øker sterkt for Finn.no. Så det ser ut til at vi har hatt rett i våre spådommer om hvordan utviklingen vil bli nå konjunkturen peker nedover, sa konsernsjef Kjell Aamot.

Han ville foreløpig ikke si noe om hvordan Aftenposten skulle gjøres mer lønnsom.

- Nei, det blir det en nærmere presentasjon av på kapitalmarkedsdagen i september, sa Aamot.

Resultatet (EBITA) i Aftenposten i annet kvartal sank fra 93 millioner kroner til 75 millioner kroner. Rubrikkannonseringen gikk totalt ned med tre prosent, innen eiendom og jobb var nedgangen på henholdsvis 11 og ni prosent.

Kutter i Spania
Schibsted kutter papirtitler i Spania over en lav sko og sier takten er økt i forhold til hva de hadde trodd.

- Vi hadde vel en idé om at det skulle være mulig å beholde noen av disse som lønnsomme titler på papir, men nå ser det ut til at de siste papirtitlene innen rubrikk i Spania kommer til å forsvinne i løpet av neste år, sa Aamot.

Også i Spania, som nå opplever en økonomisk nedgang, er det pen vekst i Schibsteds nettaktiviteter.

Lesertallene i Schibsteds gratisavis i Spania, 20 Minutter, har vokst til 2,9 millioner lesere. Det er det høyeste tallet for en spansk avis noensinne.

- Vi synes dette er en veldig gledelig vekst. Lønnsomheten er imidlertid ikke god nok og vi har allerede kuttet drøyt 30 stillinger, cirka ti prosent av staben. Det kan se ut til at vi vil kutte ytterligere i 20 Minutter i Spania, avhengig av utviklingen fremover, sa Aamot.

Han anslo engangskostnadene ved ytterligere kutt til fem til syv millioner euro.

Italia var verstingen på dagens presentasjon. Her sa Berger at de hadde satt en egen «task force» til å rydde opp.

- Dette er et marked hvor det til en stor grad er de største som stikker av med hele markedet. I Spania og Frankrike har vi lederposisjonene, her er vi nummer tre og fire, sa Berger.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere