NA24.no

Scorer på nisjekanalene

TV 2s lansering av flere kanaler gir gruppen større dekning.

Å lansere flere kanaler, slik TV 2 har gjort i år gir uttelling.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det startet med TV 2 Zebra allerede i fjor. Da økte TV 2 Gruppen andelen sin i de nasjonale fjernsynsuniverset med 0,4 prosent til 29,2 prosent i perioden januar til mai i fjor sammenlignet med året før.

Siden har TV 2 Gruppen skrudd opp tempoet og lansert TV 2 Filmkanalen og TV 2 Nyhetskanalen. Sammen med Zebra har de bidratt til økte markedsandeler.

I januar til og med mai i år hadde TV 2 gruppen en markedsandel på 30,6 prosent, det er en økning på 1,4 prosent fra samme periode i fjor.

Zebra snart voksen
- Det er to forklaringer på det: Den første er at Nyhetskanalen og Filmkanalen bidrar til økningen. Den andre er at Zebra er i ferd med å bli voksen, forklarer researchsjef i TV 2, John Richard Hewitt.

For Zebras del har fotballen helt klart gitt uttelling.

- Zebra øker mye fra i fjor til i år og er den enkeltkanalen som øker mest av alle kanalene, sier Hewitt.

Sammenlignet med januar til mai-perioden i fjor er TV 2 Zebra blitt dobbelt så stor. Mens andelen for perioden i fjor var på 0,9 prosent, er den i år oppe i 1,8 prosent.

Flere på vei
Også de andre kringkasterne jobber med å stable på plass flere kanaler. TV 2 lanserte for litt siden en sportskanal, som er betalingskanal og i så måte ikke gir store uttellinger på markedsandelen. TV 2 vurderer også en barnekanal. Barnekanal har NRK vedtatt og skal i september sende en kombinert barne- og underholdningskanal under navnene NRK Super (barnekanalen) og NRK3.

TVNorge lanserer trolig en ny kanal denne høsten, det er enn så lenge ikke sikkert hva denne kanalen blir hetende. Og TV3-eier MTG lanserer sin Viasat4 denne høsten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere