Se og Hør-eier med milliontap før futen

Foto: Tommy H. Brakstad

- Som for alle andre mediehus er det også for oss en utfordring å opprettholde lønnsomheten.

21.01.13 13:14

Regnskapet for Aller Media-konsernet i Norge for viser en økning i omsetningen på 29 millioner kroner til kr 1.198 millioner kroner. Det er opp 2 prosent for konsernet som følger avvikende regnskapsår.

På tross av økte inntekter faller lønnsomheten. EBITDA, resultat før spesielle avskrivinger, viser et nesten halvert driftsresultat. Fra 107 millioner kroner til 58 millioner kroner.

Resultatet før skattekostnad kom imidlertid inn på svake minus 16 millioner kroner mot 71 millioner kroner året før.

Ekstraordinære kostnader og lavere lønnsomhet for ukeblader og magasiner oppgis som forklaringen.

- Som for alle andre mediehus er det også for oss en utfordring å opprettholde lønnsomheten. Vi må derfor omstille driften fortløpende og tilpasse kostnadene til inntektene. Vår ambisjon er fortsatt å øke vår markedsandel i bladmarkedet og ikke minst vokse innenfor nye områder relatert til dagens kjernevirksomhet. Vi forventer et positivt og forbedret resultat inneværende år, sier administrerende direktør Roger Hansen i Aller Media.

Aller Media har gjennomført to oppkjøp av selskaper i 2012, Nova Vista og Grete Roede, som ledd i en strategisk forankret prosess. Den digitale virksomheten, som tidligere lå i Aller Internett AS, er nå fusjonert med Aller Media AS.

Aller Media eier og utgir blant Se og Hør, Se og Hør Weekend, Allers, KK, På TV, HENNE, Cosmopolitan, TOPP, STYLEmag, LevBra, Båtmagasinet, Gatebil, Autofil, Jeger, Vakre hjem & interiør, D!, samt flere oppgave- og kryssordblader, bøker, dinside.no, digi.no, lommelegen.no, seoghør.no, kk.no, topp.no, ITavisen.no, epla.no, fashionstreet.no og bloppis.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.