Gå til sidens hovedinnhold

Ser på Dagsavisen

Pengesterkt medieselskap vil ha dialog med Dagsavisen.

Edda Media teller på knappene om medieselskapet skal forsøke å kjøpe seg opp i Dagsavisen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Før helgen ble det kjent at Dagsavisen er på jakt etter investorer til avisen. Stiftelsen som eier den er gått tom for penger. Dermed er avisen i spill og det kan føre til at avisen selges til medieselskap som Edda Media.

Etter det NA24 Propaganda forstår vurderer Edda å kontakte Dagsavisen for å få til en dialog.

Vil ha penger
Til fagbladet Journalisten sier Dagsavisens ansvarlig redaktør Carsten Bleness at det er fint å være eid av en stiftelse, men ikke en som er tom for penger.

Dagsavisen skal ifølge bladet ha vært i kontakt med både Dagbladet og A-pressen i håp om å få dem inn på eiersiden. Begge aktørene har avvist dette, men etter det NA24 Propaganda forstår skal Edda Media være interessert i å komme inn på eiersiden.

- Vi forteller ikke hvem vi snakker med eller ei. Vi følger alltid med i timen på hva som skjer i markedet. På generelt grunnlag er vi på jakt etter posisjoner som kan utvikle oss i det nasjonale markedet, sier direktør for utgiverspørsmål i Edda Media, Stig Finslo, til NA24 Propaganda.

Dagsavisen er spesielt interessant for Edda Media av to årsaker: Avisen fyller tomrommet medieselskapet har i Oslo. Edda eier dagsaviser på begge sider Oslofjorden, men i Oslo har selskapet kun ukesaviser. Dagsavisen kunne fylt et tomrom her sett fra et annonseperspektiv.

Nettet spennende
Selv om papiravisen ikke lenger er for riksavis å regne, er nettavisen til Dagsavisen av stor interesse for Edda som jobber iherdig med å styrke sin nettplattform. I uke 41 hadde Dagsavisen.no like over 92.000 unike brukere i uken, ifølge TNS Gallup.

Finslo mener at Dagsavisen er inne i en ond sirkel som den må komme seg ut av.

- Dagsavisens store problem er at de i dag trenger å være en del av et større system hvor de har muligheten til å utvikle seg, sier Finslo.

Edda-direktøren poengterer også at det er enklere å få til fornyelse og satsing i fellesskap med andre, fremfor å drive alene.

- Det blir omtrent som sexlivet i et kloster, det har en tendens til å bli ensomt, sier Finslo.

- Ikke bortskjemt
Om Edda kunne vært en interessant eier for Dagsavisen vil ikke ansvarlig redaktør Carsten Bleness vurdere.

- Det har jeg ingen kommentarer til, jeg vil ikke gå videre i å spekulere i dette, sier Bleness til NA24 Propaganda.

- De har jo lokale gratisaviser på bydeler, men har ikke noe for hele byen - så det er interessant å se på dette. Jeg forstår at Edda går inn å gjør vurderinger på dette området, sier medieekspert Lasse Gimnes til NA24 Propaganda.

Blant annet mener Gimnes at Dagsavisen ikke er noen bortskjemt organisasjon.

- De har lært seg å jobbe med små ressurser. Dette har også Edda-organisasjonen lært gjennom slankeprosessene de siste to årene. Dermed kommer de til noe som er bortimot ferdigslanket. Samtidig kan Dagsavisen benytte seg av stordriftsfordeler som annonsesamkjøringer - så det er flere muligheter her, sier Gimnes.

Reklame

Lansert i dag: Dette er det eneste stedet du får tak i Ultraboost 21