NA24.no

Shabby chic funker ikke på nett

Foto: Bildemontasje (Shutterstock/Nettavisen)
Stilen på nett bør være tilnærmet minimalistisk og stram. Kundens behov skal være ditt fokus, verken mer eller mindre.

Å være inspirert av det som har levd lenge og at det gamle faktisk kan være best, er direkte usmart på nett.

Det er morsommere å bygge nytt hus, enn å vedlikeholde og rydde i et gammelt. Akkurat slik er det med nettsider også. Og det tar ikke kunden mange minuttene på nett før dette avsløres og dine sider oppfattes som uryddige, forspiste og utdaterte. Og langt fra kundefokusert.

En annen årsak til at nettinnholdet lever sitt eget liv er en ikke eksisterende digital strategi og bedriftens ikke alltid like solide forståelse av webkommunikasjon. Nettvolum fungerer annerledes enn papirvolum – på nett sitter du meg hele volumet i fanget og må sortere selv.

Nett på nett
Nettredaktører er generelt veldig flinke til å lage nye sider, men temmelig elendige på å slette. Og med denne strategien eser nettsidene ut. Og veien til mål blir mer og mer kronglete. Fokus på enkleste vei til mål må skrives med store og fete bokstaver på enhver arbeidsbeskrivelse for nettredaktører. Vi har tross alt bare noen sekunder på oss før kunden klikker seg videre og finner en nettere og bedre leverandør.

Friskt og støvfritt fokus
Gerry McGovern er kjent som verdens ledende autoritet innen strategisk bruk av innhold på web. Han peker på at verdiskapning på nett er forbundet med å produsere. Det er ingen fokus på å rydde etter seg slik at innholdet er friskt og støvfritt. Jo eldre nettstedet blir, jo mer utgått på dato er innholdet hvis vi fortsetter som før. Søkemotorene indekserer også Shabby chic innhold og kunden blir eksponert for utdaterte sider som verken trigger troverdighet eller inntektsbringende konvertering.

Verdiskapning
Verdiskapning betyr for mange av oss en økning, det er her vi må «tune» inn på nytt. Vi må lære oss at en reduksjon eller det å slette informasjon også må ses på som verdiskapning. På lik linje med oppdatert og effektiv informasjon samt kort og fornuftige vei til konvertering.

Om en drøy uke kommer Kristina Halvorson fra USA. Hun er grunnlegger av Brain Traffic et byrå som har spesialiserer seg på innholdsstrategi på nett. I tillegg har hun skrevet boka «Content Strategy for the Web» og er en av de som sier at uten strategi er løpet kjørt. Hun holder en dags workshop i Oslo for å lære oss smart nettstrategi. Spennende!

Selv mener jeg at nettet må bli bedriftens «snakkis». Innholdet må få prioritert plass på ledermøter, i avdelingsmøter og rundt lunsjbordet – innholdet må skapes med entusiasme og voktes som gull. Og det må tuftes på det kunden er på jakt etter i minimalistisk og stram stil.

Lise Andresener skribent og tidligere redaktør for Web Magasin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere