NA24.no

Sjokkerer med drapsreklame

Sist oppdatert:
Skal skremme forbrukerne til å sitte stille i reklamepausene.

Portugisiske mediekanaler har skapt overskrifter i sitt siste forsøk på å påkalle forbrukerens oppmerksomhet, ifølge guardian.co.uk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Amerikanskinspirert
Med utgangspunkt i scener fra en amerikansk TV-serie, vises bilder fra brutalt tilgrisede åsteder hvor et lik plutselig våkner til liv og overleverer en reklamebrosjyre for valgt produkt.

Kampanjen føres av det portugisiske PR-byrået Torke, med initiativ fra den amerikanske TV-serien Dexter. Serien omhandler hovedpersonen med samme navn, som livnærer et medfødt drapsinstinkt ved å ta livet av folk han mener ikke fortjener å leve.

Torke innrømmer villig at de er ute etter å skremme publikum for oppmerksomhet.

- Vi ønsket å ryste seerne, noe som har virket i vårt favør. I et hardt konkurransepreget marked blir det stadig vanskeligere å nå forbrukeren, sier Hugo Tornelo i Torke.

Som følge av stuntet har etterspørselen skutt i været, og opplevd høyeste seertall noen gang oppnådd på Fox TV Show. Reklamesnuttene er også tatt med i et voksende antall blogger verden over.

Ringte politiet
Kampanjens videosnutter tar utgangspunkt i ulike åsteder, hvor offeret er knivstukket eller skudd, har falt ned en trapp eller knivdrepes på vei om bord i bussen.

Ifølge guardian.co.uk skal også filmingen av reklamene ha vunnet publikums oppmerksomhet.

- Flere forbipasserende flyktet fra stedet da vi filmet. Noen kom til for å hjelpe, mens andre ringte politiet, forteller Hugo Castro, skuespiller i én av reklamefilmene.

Så gjenstår å se om også Norge i fremtiden vil ta i bruk mordscener i TV-reklamen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere